Σάββατο, 20 Απριλίου 2024
Ανάγκη καθορισμού ζωνών διέλευσης πλοίων από το Στενό των Κυθήρων και τοποθέτηση ειδικού ραντάρ - VTS Traffic Maritime
Ερώτηση με Α.Π.5783/8/4/21 προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και
Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννη Πλακιωτάκη κατέθεσε ο βουλευτής Λακωνίας κ.
Νεοκλής Κρητικός σχετικά με την ανάγκη καθορισμού ζωνών διέλευσης πλοίων από το
Στενό των Κυθήρων και τοποθέτηση ειδικού ραντάρ - VTS Traffic Maritime, με
αφορμή την σύγκρουση των Φ/Γ πλοίων στον λακωνικό κόλπο. Ο κ. Κρητικός στην ερώτηση του ουσιαστικά προτείνει δύο
συγκεκριμένες ενέργειες: Η ανάγκη διευθέτησης του ζητήματος ελέγχου ασφαλούς
διέλευσης από το Στενό των Κυθήρων αποκτά βαρύνουσα σημασία, καθώς πρέπει να
αποφευχθεί οποιοδήποτε ατύχημα το οποίο θα απειλήσει την ανθρώπινη ζωή, τη
ρύπανση του περιβάλλοντος και την τουριστική δραστηριότητα. Τέλος ιδιαίτερη
σημασία δίνει ο κ. Κρητικός και στην ύπαρξη της βυθισμένης πολιτείας του Παυλοπετρίου,
μία από τις αρχαιότερες βυθισμένες πολιτείες στον κόσμο, η οποία εκτείνεται σε
περίπου 50 στρέμματα και περιλαμβάνει ακέραιες κατόψεις κτιριακών
συγκροτημάτων, αυλές, δρόμους, θαλαμοειδείς και κιβωτιόσχημους τάφους. Ακολουθεί η ερώτηση του κ. Κρητικού προς τον Υπουργό
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής: «Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Αφορμή για την παρούσα ερώτηση αποτελεί η πρόσφατη σύγκρουση
δύο Φ/Γ πλοίων στον Λακωνικό κόλπο και η αναφυείσα αγωνία των κατοίκων της
ευρύτερης περιοχής των Βατίκων και της Ελαφονήσου σχετικά με την ασφάλεια
διέλευσης των πλοίων, την πιθανότητα νέων ατυχημάτων και την ανάγκη οριοθέτησης
κανόνων σχετικά με τη διέλευση τους από το Στενό των Κυθήρων, όπως επίσης και
την ανάγκη ανάσχεσης του κινδύνου απώλειας ανθρώπινης ζωής. Αυτήν την ανάγκη αυστηρού καθορισμού επιτάσσει σήμερα και η
διακοπή της διέλευσης πλοίων από τη διώρυγα της Κορίνθου, γεγονός που αυξάνει
τον αριθμό των πλοίων και συνεπώς τη συχνότητα διέλευσης. Το Στενό των Κυθήρων είναι ένα πέρασμα στο οποίο έχουμε
καταγεγραμμένα συμβάντα ατυχημάτων, όπως το τελευταίο στις 13 Μαρτίου μεταξύ
των Φ/Γ πλοίων KIVELI (με σημαία Λιβερίας) και AFINA (με σημαία Μάλτας), όπως
επίσης και προσαράξεις πλοίων (βλ. το «SAFFET BEY» RO-RO CARGO με σημαία
Τουρκίας τον Σεπτέμβριο του 2016 στον Άγιο Νικόλαο –Νεάπολης και τον Ιούνιο του
2017 το Φ/Γ πλοίο «St.Gregory», με
σημαία Μπαχάμες στον Κότρωνα – Ανατολικής Μάνης). Τα παραπάνω δημιουργούν την αδήριτη ανάγκη πραγματοποίησης
δύο ενεργειών: Συγκεκριμένα και πιο αναλυτικά για: Α. Τη Ζώνη Κυκλοφορίας (separation zone), ήτοι το Σύστημα
Διαχωρισμού Κυκλοφορίας Πλοίων: Β. Για το Κέντρο Ελέγχου και Διαχείρισης Κυκλοφορίας των
πλοίων: Σκοπός του είναι να επικοινωνεί - αλληλοεπιδρά άμεσα με τα
πλοία, μέσω VHF και να αντιδρά σε διάφορες καταστάσεις που δημιουργούνται στην
περιοχή αρμοδιότητας του. Κύριο μέλημα της υπηρεσίας είναι η ασφαλής διαχείριση της
θαλάσσιας κυκλοφορίας και η προστασία της ανθρώπινης ζωής, των πλοίων και του
περιβάλλοντος. Τι προϋποθέσεις χρειάζονται για τη λειτουργία του: Το ραντάρ θα δίνει άμεση εικόνα σε πραγματικό χρόνο του
πλοίου. Αν και τα πλοία φέρουν το ΑΙS (Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης), εν
τούτοις έχουν την ευχέρεια απενεργοποίησής τους. Αντίθετα το VTS Traffic Maritime με το Radar και το VHF θα
παρακολουθεί ήδη από τα 40 ναυτικά μίλια τα πλοία, θα αποτυπώνει την πορεία
τους και τα πλοία θα έχουν την υποχρέωση να αναφέρουν όλα τα στοιχεία τους,
καθώς και την ώρα εισόδου και εξόδου. Με αυτόν τον τρόπο θα μηδενίζεται ο
κίνδυνος ατυχήματος. Επίσης μπορεί να ελέγχει και τα πλοία που εισέρχονται και
εξέρχονται στον Κόλπο των Βατίκων και στον ευρύτερο Λακωνικό κόλπο για
ανεφοδιασμό - αγκυροβόλιο. Όλα τα παραπάνω αποκτούν βαρύνουσα σημασία για την ευρύτερη
περιοχή, καθώς η αποφυγή οποιουδήποτε ατυχήματος, το οποίο θα επιβάρυνε το
θαλάσσιο και παράκτιο περιβάλλον θα την οδηγούσε σε οικονομική καταστροφή,
καθώς βασική πηγή εσόδων αποτελεί η τουριστική δραστηριότητα. Επίσης στην περιοχή
βρίσκεται το Παυλοπετρί, μία από τις αρχαιότερες βυθισμένες πολιτείες στον
κόσμο, η οποία εκτείνεται σε περίπου 50 στρέμματα και περιλαμβάνει ακέραιες
κατόψεις κτιριακών συγκροτημάτων, αυλές, δρόμους, θαλαμοειδείς και
κιβωτιόσχημους τάφους. Τούτων αναφερθέντων ερωτάσθε κ. Υπουργέ: Προτίθεται το Υπουργείο σε συνεργασία με τους συναρμόδιους
φορείς να προωθήσει μία ουσιαστική επίλυση για την ανάσχεση του κινδύνου
ατυχημάτων στο Στενό των Κυθήρων και στην ευρύτερη περιοχή του λακωνικού
κόλπου; Με εκτίμηση, ΝΕΟΚΛΗΣ Δ. ΚΡΗΤΙΚΟΣ
Βουλευτής Π.Ε. Λακωνίας
ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ»