Εκτύπωση

https://www.spartorama.gr/articles/59787-Psifisma-tou-dimotikou-sumbouliou-tou-dimou-eurota-gia-ton-kinduno-rupansis-tou-lakonikou-kolpou/

Spartorama - Print | Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ευρώτα για τον Κίνδυνο Ρύπανσης του Λακωνικού Κόλπου

Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ευρώτα για τον Κίνδυνο Ρύπανσης του Λακωνικού Κόλπου

Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ευρώτα για τον Κίνδυνο Ρύπανσης του Λακωνικού Κόλπου
Απειλείται το περιβαλλοντικό οικοσύστημα, ο τουρισμός και η τοπική οικονομία
Οδός Εμπόρων

Στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ευρώτα, την Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2022, έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία (1 ψήφος παρών) το ψήφισμα που κατέθεσε η παράταξη «ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΕΥΡΩΤΑ» με επικεφαλής τον κ. Μαρουδά Γεώργιο και το οποίο εισηγήθηκε η αντιπρόεδρος του Δ.Σ., κα Παπαγιαννοπούλου Παναγιώτα. Το ψήφισμα αφορά τον κίνδυνο ρύπανσης του Λακωνικού κόλπου, από την μετάγγιση καυσίμων εν πλω από τα τάνκερ.


ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ


Κίνδυνος ρύπανσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος του Λακωνικού κόλπου από την μετάγγιση καυσίμων εν πλω από τα τάνκερ. 

Το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ευρώτα εκφράζει την ανησυχία του για κίνδυνο σοβαρής ρύπανσης από πετρελαιοειδή, λόγω της μεγάλης συγκέντρωσης καθημερινά δεξαμενόπλοιων στην περιοχή του Λακωνικού κόλπου, που μεταγγίζουν εν πλω αργό πετρέλαιο πάσης προέλευσης, οριακά στα έξι ναυτικά μίλια και σε διεθνή ύδατα.

Από την στιγμή που η Ελλάδα επέκτεινε στο Ιόνιο τα εγχώρια ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια, το Ιόνιο «έκλεισε» για τέτοιες δραστηριότητες και τα τάνκερ μεταφέρθηκαν ανατολικότερα..

Είναι πλέον γνωστό με αποκαλυπτικά ρεπορτάζ Ελληνικών και Διεθνών ΜΜΕ, ότι τα τάνκερ που πλέουν στον Λακωνικό Κόλπο φέρουν διάφορες σημαίες (π.χ. Λιβερίας, Νησιών Κέιμαν κ.ά.) και ανήκουν ή σχετίζονται με ελληνικές εφοπλιστικές εταιρίες. Τα περισσότερα έχουν ξεκινήσει από ρωσικά και τουρκικά λιμάνια ή από τον Περσικό Κόλπο και την Ελλάδα.

Η νέα περιοχή -σύμφωνα πάλι με ρεπορτάζ που δεν έχουν διαψευστεί- του Λακωνικού κόλπου λειτουργεί ως «προστατευμένο λιμάνι» και επειδή βρίσκεται πέραν των έξι ναυτικών μιλίων (περίπου 11 χλμ. από τις ακτές) τα τάνκερ δεν ελέγχονται ούτε για το φορτίο, ούτε για τις δραστηριότητες, ούτε πληρώνουν τα υπέρογκα τέλη ελλιμενισμού που θα κατέβαλλαν σε αντίστοιχη περίπτωση.

Είναι αξιοπερίεργο ότι οι λιμενικές αρχές μολονότι έχουν στην ευθύνη τους ολόκληρο τον Λακωνικό Κόλπο από πλευράς νομιμότητας συναλλαγών, από περιβαλλοντική προστασία, από έλεγχο ασφαλείας ναυσιπλοΐας και διάσωσης και ελέγχου της αλιευτικής δραστηριότητας, δεν έχουν δικαιοδοσία ελέγχου αυτών των «δραστηριοτήτων» στα διεθνή ύδατα.

Είναι προφανές ότι αυτές οι μεταφορτώσεις δεν είναι εξ ορισμού προβληματικές – σίγουρα όμως προβληματίζουν για την ασφάλεια της περιοχής αλλά και για την απουσία ελέγχων ιδίως ως προς το σκέλος των κανόνων της MARPOL (π.χ. Παράρτημα 22 Κεφάλαιο 8) με επίκληση των διεθνών υδάτων.

Προφανώς υπάρχουν και ερωτήματα για την προέλευση των καυσίμων, τα οποία θα αυξηθούν τους επόμενους μήνες όσο θα σφίγγουν οι ευρωπαϊκοί περιορισμοί στη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου.

Ως προς το σκέλος της ευθύνης της χώρας εντός των 6 ν. μ. επισημαίνουμε ότι ο Λακωνικός Κόλπος είναι ένας κλειστός κόλπος με μέτωπο που αφορά τέσσερις Δήμους της Λακωνίας. Είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος περιβαλλοντικά με ιδιαίτερα οικοσυστήματα, ενάλιες αρχαιότητες, αλιεία και με αυξημένη τουριστική δραστηριότητα που ενισχύουν την τοπική οικονομία.

Ως δημοτικοί σύμβουλοι του δήμου Ευρώτα προβληματιζόμαστε για την όλη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί και εκφράζουμε την διαφωνία και την αντίθεσή μας με αυτές τις ανεξέλεγκτες δραστηριότητες στον Λακωνικό Κόλπο.

Ρωτάμε λοιπόν την Κυβέρνηση και τον αρμόδιο Υπουργό Ναυτιλίας κ. Γιάννη Πλακιωτάκη και ζητούμε απαντήσεις:

  • Τι προτίθεται να κάνει σε επίπεδο νομοθετικής ρύθμισης ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα συμβεί οποιοδήποτε ατύχημα που θα καταστρέψει το μοναδικό περιβαλλοντικό, τουριστικό και κοινωνικό οικοσύστημα της Λακωνίας;
  • Καταγράφονται επίσημα, το είδος της δραστηριότητας και η ασφάλειά τους, όπως και ενημέρωση εάν, πως και ποιος ελέγχει το είδος, τη νομιμότητα και την ασφάλεια των δραστηριοτήτων αυτών;
  • Ποια μέτρα πρόληψης έχουν ληφθεί που θα μπορούσαν να αποτρέψουν νέο περιβαλλοντικό έγκλημα όχι μόνο από πιθανή ρύπανση με πετρέλαιο στη διάρκεια «μετάγγισης» από πλοίο σε πλοίο, αλλά και από την πιθανή ρίψη λυμάτων με απορρίμματα;

Αναμένοντας τις απαντήσεις προχωρούμε σε δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινωνίας ότι η Λακωνία και ο Λακωνικός κόλπος αλλά και ο Δήμος Ευρώτα δεν είναι «ξέφραγο αμπέλι» σε ανομίες και παρανομίες των όποιων ιδιοτελών συμφερόντων σε βάρος της υγείας του περιβάλλοντος και της τοπικής μας οικονομίας.

 

Αποδέκτες:

  1. Υπουργός Εξωτερικών κ. Νικόλαος Δένδιας
  2. Υπουργός Ναυτιλίας κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης
  3. Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κ. Παναγιώτη Νίκα

Βουλευτές Λακωνίας

  • κ.κ. Αθανάσιο Δαβάκη – Νεοκλή Κρητικό – Σταύρο Αραχωβίτη