Τρίτη, 13 Μαίου 2025
Θέμα: «Η Μορφή της Ελληνικής Ιστορίαςmαπό την Κάθοδο των Δωριέωνmμέχρι την Μακεδονική Κυριαρχίαm(1104 – 338/335 π.Χ.)»
ΑΠΟΛΛΩΝ ΚΕΚΑΛΥΜΜΕΝΟΣ Η Μακρά Αγωνία της Ελληνιστικής Εποχής Η παρακμή της Σπάρτης και το Φθινόπωρο του Κλασσικού Ελληνισμού (4ος – 1ος αιώνας π. Χ.) Είδαμε ότι η ιστορία διέπεται από δυο αρχές: την αρχή της διαφοροποίησης και την αρχή της ενοποίησης. Η ενοποίηση δεν είναι ομογενοποίηση, επομένως χρειάζεται συνοχέα συνύπαρξης και συνέργειας των διεστώτων. Τέτοιο ρόλο παίζει το αξονικό φαινόμενο του Ελληνισμού. Έχοντας λοιπόν μιλήσει την προηγούμενη φορά για την μορφή (και συνεπώς την ουσία, τον σκοπό και το νόημα) της ιστορίας από το τέλος της Εποχής του Χαλκού μέχρι την Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία , θα αναλύσω αυτήν την Παρασκευή την Μορφή της Ελληνικής Ιστορίας από την ίδια αρχή μέχρι την Μακεδονική ηγεμονία. Θα μελετήσουμε την δομή της εσωτερικής ανάπτυξης του Ελληνισμού,...
Περισσότερα >>Θέμα: «Η Μορφή της Ιστορίας από την Κατάρρευση του Συστήματος Ισχύος της Μεταλλικής Εποχής μέχρι την Ίδρυση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας»
ΑΠΟΛΛΩΝ ΚΕΚΑΛΥΜΜΕΝΟΣ Η Μακρά Αγωνία της Ελληνιστικής Εποχής Η παρακμή της Σπάρτης και το Φθινόπωρο του Κλασσικού Ελληνισμού (4ος – 1ος αιώνας π. Χ.) Όπως στο κοσμικό γίγνεσθαι ψάχνουμε για την σταθερή ουσία πίσω από τις παροδικές μεταβολές, και όπως στην ταραχή της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα στον λαβύρινθο του χρόνου ψάχνουμε για τον αυθεντικό εαυτό μας που θα μας λυτρώσει στην αιωνιότητα, έτσι και στην ιστορία αναζητούμε το νόημα που τροχιοδρομεί τα συμβάντα και το τέλος που εξηγεί τα γεγονότα, το άνυσμα που ερμηνεύει τις εξελίξεις. Αλλά ουσία του «Κόσμου», και αλήθεια της ταυτότητάς μας μέσα στην αλλοτρίωση, και δημιουργικό νόημα στον ανθρώπινο ποταμό του χρόνου, είναι η Μορφή – να το μέγα μάθημα ες αεί του κλασσικού Ελληνισμού. Αναζητούμε Μορφή στην ιστορία, και στο Α΄ Μέρος...
Περισσότερα >>Θέμα Ομιλίας: «Ανακεφαλαίωση: το Φαινόμενο Σπάρτη. Η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού και το Ιωνικό Πρώτο Προσαρμοστικό Μοντέλο»
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Γ’ ΑΠΟΛΛΩΝ ΚΕΚΑΛΥΜΜΕΝΟΣ Η Μακρά Αγωνία της Ελληνιστικής Εποχής Η παρακμή της Σπάρτης και το Φθινόπωρο του Κλασσικού Ελληνισμού (4ος – 1ος αιώνας π. Χ.) 1η Εκδήλωση Παρασκευή, 9 Νοεμβρίου 2017 … και απελθών εκρύβη απ’ αυτών ΟΙ ΔΥΟ ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΑΠΟΚΕΚΑΛΥΜΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΚΡΥΜΜΕΝΟΝ Αυτήν την Παρασκευή αρχίζουμε τον νέο τρίτο Κύκλο των Συναντήσεων της Σπάρτης. Μιλώντας για ιστορία μπαίνουμε στον Λαβύρινθο του Χρόνου και ακολουθούμε τον μίτο της λογικής του, τον μεγάλο νόμο της Περιοδικότητας: μετά την εαρινή συμφωνία της αρχαϊκής εποχής, και την θερινή συγκομιδή της κλασσικής, εισερχόμαστε στα μυστήρια του Φθινοπώρου του Ελληνισμού – από τον Δωρικό ανθό του Κόσμου, και το χρυσ...
Περισσότερα >>«Από τον Πίνδαρο και την Περσική Συμμαχία στη Μάχη των Λεύκτρων και την Ελληνική Ηγεμονία. Γιατί η Θήβα;», Παρασκευή 8 Ιουνίου, 8:30 το βράδυ, στη αίθουσα του Εμπορικού Συλλόγου, Γκορτσολόγου 97
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Το Απόλυτο Είναι, το μόνο αυθυπόστατο, φαίνεται, και το υπερβατικό κάλλος του φαινομένου του είναι το Φως του Κόσμου. Η από-κάλυψη του Είναι στο Φαίνεσθαι δεν προσθέτει και δεν αφαιρεί τίποτα στην πληρότητα του Απόλυτου. Το Φανερό είναι ακριβώς το ίδιο προς το Κρυφό στην αποκάλυψη. Γι αυτό η γυμνότητα είναι πολυδύναμο σύμβολο του Ελληνισμού, η γυμνότητα του υπέρτατου όντος στην «ώρα» της ακμής του, του Απόλλωνα-Κούρου. Το Είναι σπεύδει να επι-δείξει την απολυτότητά του από-καλυπτόμενο. Και η πληρότητα της απολυτότητας του Είναι φαίνεται ως τελειότητα Κάλλους. Η ομορφιά είναι το φως της ύπαρξης, και αυ...
Περισσότερα >>«Σπαρτιατική Πολιτική μετά την Μεγάλη Νίκη και η Καταστροφή (404-371 π.Χ.). Γιατί;», Παρασκευή 25 Μαΐου, 8:30 το βράδυ, στη αίθουσα του Εμπορικού Συλλόγου, Γκορτσολόγου 97
Συναντήσεις Σπάρτης Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Θα μιλήσω πάλι για το νόημα της απρόσμενης ήττας της Αθήνας στον διπολικό αγώνα με την Σπάρτη (Πελοποννησιακός Πόλεμος). Και μπαίνοντας τον 4ο π.Χ αιώνα στα μεθεόρτια της λαμπρής εορτής της αιωνιότητας του Χρυσού αιώνα, θα αναλύσω τα αίτια της συντριβής της Σπάρτης λίγο μετά τον θρίαμβό της. Τι έκανε ο Απόλλων για την Πόλη των Απολλώνιων πόλεων; Ό,τι για τον Αχιλλέα στο Καβαφικό ποίημα; [«Απιστία», φιλ. επιμ. Σαββίδη, Ποιήματα Α’, σελ. 109-110. Cf. Αισχύλος, Fr. 350 Radt; Πλάτων, Πολιτεία, 383 Α. Όμηρος, Ιλιάς, Υ 408-417; Η αρχική αναφορά Όμηρος, Ιλιάς, Ω 55-63]. Η θεματική μας αποδίδεται στον τίτλο: Σπαρτιατική Πολιτική μετά την Μεγάλ...
Περισσότερα >>«Ο Χρησμός του Απόλλωνα και ο Θρίαμβος της Σπάρτης: το Νόημα της Κοσμικής Παιδιάς», Παρασκευή 11 Μαΐου, 8.30 το βράδυ, στη αίθουσα του Εμπορικού Συλλόγου, Γκορτσολόγου 97
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Φθάσαμε σε ένα νευραλγικό σημείο των φετινών μας αναζητήσεων για την Δωρική ουσία του κλασσικού Ελληνισμού και τον αξονικό ρόλο της Σπάρτης στην δημιουργία του. Η Μορφή του Πελοποννησιακού Πολέμου και το Αίνιγμα της έκβασής του είναι το προκείμενο ζήτημα. Στον Χρυσούν Αιώνα η Αθήνα επιδιώκει να καταδείξει την συμβατότητα του Δωρικού πνεύματος και ουσίας του Ελληνισμού με την επιτυχία στον χρόνο. Θριαμβεύει στον χρόνο επί του Χρόνου: ηγεμονία, οικονομική αυτοκρατορία, ναυτική δύναμη, «κανονικός» τρόπος ζωής, αβίαστες οικογενειακές και κοινωνικές σχέσεις, άνεση και απόλαυση βίου μαζύ με «έξυπνη» φροντίδα στ...
Περισσότερα >>«Η Κρίση του Χρυσού Αιώνα: Σοφιστική, Ευριπίδης, Ερεχθείο και Πελοποννησιακός Πόλεμος (431-404 π.Χ.)», Παρασκευή 27 Απριλίου, 8.30 το βράδυ, στη αίθουσα του Εμπορικού Συλλόγου, Γκορτσολόγου 97
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Το Θαύμα του Χρυσού Αιώνα, που συνίσταται στον θρίαμβο του Δωρικού, υποδιαιρείται πολιτισμικά σε τέσσαρες περιόδους. Στην Μεγάλη Μεταβολή της Μορφής από το αρχαϊκό στο κλασσικό (από το ~500 μέχρι το ~480 π.Χ.). Στο Πρώιμο Κλασσικό, τον αυστηρό ρυθμό, (από ~480-450 π.Χ.). Στο Υψηλό Κλασσικό, τον Ρυθμό της παντελούς Αρμονίας (~450- ~430 π.Χ.). και τέλος στο «Μανιεριστικό» Κλασσικό, την maniera bella, τον Πλούσιο Ρυθμό (~430 - ~400 π.Χ.). Στην (α) φάση η Αθήνα ανέρχεται αποφασιστικά την κλίμακα ισχύος στο σύστημα των Ελληνικών πόλεων. Στην (β) ιδρύει το imperium και ανταγωνίζεται την Σπάρτη, η οποία δείχνει στρατηγική αναποφασιστικότητα,...
Περισσότερα >>«Η Μορφή του Χρυσού Αιώνα: ο Θρίαμβος του Δωρικού», Παρασκευή 13 Απριλίου, 8.30 το βράδυ, στη αίθουσα του Εμπορικού Συλλόγου, Γκορτσολόγου 97
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Μελετούμε σε αυτό το τμήμα του φετινού Κύκλου των Συναντήσεών μας την Σπάρτη στον Χρυσούν Αιώνα του Θαύματος. Το Δωρικό πνεύμα θριαμβεύει. Η Αθήνα αναλαμβάνει την σημαιοφορία του. Το θαύμα καταυγάζει την ιστορία. Ο Απόλλων και η Σπάρτη όμως επιφυλάσσονται. Γιατί; Η εορταστική παιδιά της αιωνιότητας ανακατεύεται με την μέριμνα του χρόνου. Ο νεαρώδης της τελειότητας θέλει να κυβερνήσει δραστικά τον χρόνο, όχι απλά ως τέλος και νόημα της ύπαρξης, επιζητεί να έχει αποτέλεσμα στο γίγνεσθαι ως ποιητικό αίτιο, και όχι μόνο ως τελικό. Η Αθήνα μπαίνει στην περιπέτεια της Ηγεμονίας και του Πλούτου. Το α...
Περισσότερα >>«Απόλλων, Σπάρτη και τα Μηδικά: οι Παιδιές και τα Άγια», Παρασκευή 23 Μαρτίου, 8.30 το βράδυ, στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Εισερχόμαστε στο τρίτο μέρος των φετινών μας αναζητήσεων για τον αξονικό ρόλο της Σπάρτης στην ιστορία του Ελληνισμού: πρόκειται εις ενδελεχή εξέταση η σχέση της Σπάρτης προς το Θαύμα του 5ου αιώνα π.Χ. Και αρχίζουμε αυτό το τρίτο μέρος με την εξέταση κομβικών γεγονότων για την Αρχαία Ιστορία εν γένει: τα Μηδικά. Η Σπάρτη έχει ιδρύσει, εις απόλαυση εαυτής και για αρχέτυπο των πανελλήνων, την αυτοθέμεθλο βασιλεία του νεαρώδους μεγάλου Άνακτος του Κάλλους. Το υπέρτατο «τέλος» του ανθρώπινου αγώνα, η τελειότητα, έχει πραγματωθεί. Ό, τι έχει προηγηθεί είναι η προετοιμασία μέσα από την διπλή ανάγκη τη...
Περισσότερα >>«Σπάρτη και Αθήνα προς το Τέλος του 6ου Αιώνα: Περίπλοκες Σχέσεις», Παρασκευή 9 Μαρτίου, 8.30 το βράδυ, στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Τον 7ο αιώνα π.Χ. η Σπάρτη έχει αφιερωθεί στον μέγα πρωθήβη του Κάλλους και εορτάζει τις τέλειες παιδιές της αιώνιας «ώρας» της νεότητας. Δημιουργείται ο Δωρικός ύμνος του θείου έρωτα του καλού, η λυρική μελική ποίηση (Αλκμάν), συνίσταται η πρώτη και δεύτερη κατάσταση της μουσικής (Τέρπανδρος, Θαλήτας και οι λοιποί του σπουδαίου ομίλου που συνέτρεχαν στην πρωτεύουσα πόλη του Ελληνισμού), αναδύεται η ορατή Μορφή του Απόλυτου στα ορειχάλκινα ειδώλια (πολεμικοί Απόλλωνες) και μεγαλύνεται στην αρχή της μνημειακής πλαστικής (Κούρος της Φιγαλείας). Ο ίδιος ο νεαρώδης Σπαρτιάτης σμιλεύει την παρουσία του εις άγαλμα Α...
Περισσότερα >>«Λακεδαιμόνια Εξωτερική Πολιτική στον 6ο αιώνα και ο Άξονας Δελφών-Σπάρτης», Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου, 8.30 το βράδυ, στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Η Σπάρτη στο τέλος του 7ου αιώνα π.Χ. έχει επιτύχει την αληθινή ανθρώπινη τελειότητα ταυτίζοντας ιδέα και πραγματικότητα: το φυσικό σωματικό κάλλος με τον νου που εγγίγνεται σε αυτό και ωριμάζει με την συνεχή αναφορά προς αυτό. Το επίτευγμα είναι μοναδικό στην ιστορία της ανθρωπότητας και έτσι αποτελεί τον νοηματοδοτικό, ενεργό και αποτελεστικό άξονα της ιστορίας. Ο Σπαρτιάτης ζει κατ’ εικόνα και ομοίωση του Απόλυτου Είναι που προβάλλει εαυτό ως κοσμική ύπαρξη, συνιστώντας το γίγνεσθαι του χρόνου, για να φανεί στο κάλλος της τελειότητάς του. Οι δράσεις του είναι επίδειξη κάλλους, επι-φάνεια τελειό...
Περισσότερα >>Η Σιωπηρή Μεγάλη Τροποποίηση στη Λυκούργειο Ρήτρα: ο Θεσμός της Εφορείας και Χίλων ο Σοφός. Βασιλεία, Εφορεία και Μεταρρύθμιση, τέλος 6ου – τέλος 5ου αιώνα π.Χ.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) την Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου, 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα του Εμπορικού Συλλόγου Σπάρτης, Γκορτσολόγλου 97 Το Απόλυτο φανερώνεται στα φαινόμενα του «Κόσμου». Ο «Κόσμος», το Όμορφο, αποτελεί την Επι-φάνεια του Είναι. Οι ομορφιές μέσα στον κόσμο, οι προνομιακές καταστάσεις κάλλους μέσα στο γίγνεσθαι των Φαινομένων, είναι απο-κάλυψη του Απόλυτου. Το κρύφιο γυμνώνεται. Είμαστε ο καθένας μας «όψεις» του Απόλυτου Είναι. Μας συνιστά στην ύπαρξη, εμάς και κάθε φύση, άκτιστη ενέργεια του Θεού. Αποτελούμε φανερώσεις του Απόλυτου, φαινόμενα του Είναι. Η τελειότητά μας συνιστά μαρτυρία θεότητας. Και η τελειότητά μας είναι ορισμένη, όπως είναι...
Περισσότερα >>Ο Αιώνας της Κρίσης και οι προκλήσεις κατά του Δωρικού «Κόσμου»
Στον 6ο αιώνα π.Χ. μια σειρά από αλληλοσυνδεόμενα μεγαφαινόμενα διαταράσσουν τον Δωρικό «Κόσμο». Όλα συναρτώνται σε μια Ιωνική προβολή πρωταξίας, υπό την πνοή πάντα του Δωρικού Κάλλους αλλά με εμφατικό τον τονισμό της κοινής ρίζας τους. Και πρώτα, 1) Ο πλαστικός και αρχιτεκτονικός Ιωνισμός αναπτύσσεται και προβάλλει έναν άλλο πόλο Ελληνισμού στην γραμμή που προδιεγράφη κατά τον 7ο αιώνα. [Στην Αττική και στις Κυκλάδες η διαπάλη των δυο αρχών παρέχει σημαντικό πεδίο συγκριτικής μελέτης τους. Τελικά, στο τέλος του 6ου αρχές του 5ου, κυριαρχεί νικώντας ο Δωρικός πόλος. Η αισθητικά αυθυπόστατη (αν και ετεροπροσδιορισμένη κατά το βασικό βίωμα και πνεύμα) Ιωνική τέχνη εξαφανίζεται τον Χρυσούν Αιώνα και απομένει μόνον ως αναγνωρίσιμη παραλλαγή της Δωρικής]. [Δείτε τις μελέτες μου «Προλεγό...
Περισσότερα >>Παρασκευή 12/1/2018, στις 8:30 το βράδυ, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Εθνικού Ωδείου, Λεωνίδου 72
Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Η Σπάρτη τον 7ο π.Χ. αιώνα αντιπροσωπεύει την μοναδική περίπτωση στην ιστορία του ανθρώπου όπου ιδέα και πραγματικότητα συμπίπτουν απολύτως. Γι αυτό αποτελεί τον Άξονα της Ιστορίας (με την έννοια που έχω εξηγήσει πολλές φορές και πολλαχώς). Ο Σπαρτιάτης «Όμοιος» συνιστά άγαλμα του θεού (εφ’ ω αγάλλεται ο Απόλλων) γιατί αποτελεί Μορφή ανθρώπινης τελειότητας σε κάλλος φύσης και πνεύμα αιωνιότητας. Όλες οι κοινωνικές δομές έχουν αυτόν τον σκοπό: να τον κάνουν έργο τέχνης, άγαλμα θεών, τέλειο όσο παίρνει η φύση και η μοίρα του. Σκεφθείτε ένα γόνο καλού σπέρματος, από ορεσίβιες αδέσποτες αεικίνητες ρωμαλέες ορδές νεότητας, ο οποίος θεία πνεύσει αναλαμβάνει σύ...
Περισσότερα >>Παρασκευή 22/12/2017, στο Σαϊνοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο (Κων/νου Παλαιολόγου 86 – πεζόδρομος)
«Θρησκεία και Ιστορία: Το μαντείο των Δελφών, οι πολιτικοί χρησμοί και ο Α΄ιερός πόλεμος στις αρχές του 6ου αιώνα π.Χ.» είναι το θέμα που θα αναπτύξει ο διευθυντής του Ινστιτούτου Φιλοσοφικών Ερευνών, Απόστολος Πιερρής, την Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου στις 8:30 μ.μ, στο Σαϊνοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο (Κων/νου Παλαιολόγου 86 – πεζόδρομος). Η ομιλία θα συνοδευθεί από προβολή οπτικού υλικού και εν συνεχεία θα υπάρξει χρόνος για συζήτηση. Η είσοδος είναι ελεύθερη. ...
Περισσότερα >>Παρασκευή 8/12/2017, στην Αίθουσα του Εμπορικού Συλλόγου Σπάρτης, Γκορτσολόγλου 97
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Κύκλος Β’ Η Σπάρτη από την Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.) Αυτό που ψάλλει ο Πίνδαρος, την ομοιότητα του ανθρώπου προς το θείο κατά το κάλλος της σωματικής τελειότητας και την μεγαλόνοια του πνεύματος, αυτό ήταν το επίτευγμα της Δωρικής Σπάρτης στο ακμάζον έαρ του Ελληνισμού κατά τον 7ο π.Χ. αιώνα. Ο νεαρός Σπαρτιάτης ένα είχε σκοπό: να γίνει άγαλμα του Απόλλωνος, εφ’ ω αγάλλεται ο θεός. Αυτή ήταν η θυσία του Δωριέα στον θεό του, θυσίαεαυτού εις το ίνδαλμα του εαυτού του. Αυτό το επίτευγμα εκφράζει η κυριαρχία στην μνημειακή πλαστική του Κούρου ως αρχετύπου θεότητας και τελείας, και άρα εξαιωνισμένης, ανθρωπότητας. Κούρος και Κουρήτες, ο πρωθήβης άναξ και οι ορδές των νεαρωδών οπαδών του. Το ίδιο β...
Περισσότερα >>Για το Spartan Race:«Γιατί πρέπει συνεχώς στην Ελλάδα να αυτο-επιβεβαιωνόμαστε επειδή κάποιος άλλος μας λέει κάτι...»
Δείτε το πλήρες πρόγραμμα των ομιλιών εδώ /my_files/184_prosparta2.pdf ...
Περισσότερα >>Γενικό θέμα: «Η Σπάρτη από τη Δημιουργία του Ελληνισμού στην Ελληνική Ηγεμονία. Το Λακεδαιμόνιο Θέρος (556-371 π.Χ.)»
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ Ι. ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ Οι Συναντήσεις της Σπάρτης που άρχισαν πέρυσι συνεχίζονται την φετινή περίοδο από τον Νοέμβριο 2017 έως τον Ιούνιο 2018 . Περιλαμβάνουν ομιλίες, αρχαιολογικές και χωρολογικές επί τόπου αναλύσεις, συμπόσια, επισκέψεις σε τόπους και μουσεία ιδιαίτερης σημασίας φύσης, ιστορίας, μνημείων εκτός Λακωνίας.με σεμινάρια παρουσίασης και ερμηνείας σχετικών ζητημάτων. Την φύση και τον σκοπό του εγχειρήματος θα εξηγήσω, παρουσιάζοντας και το αναλυτικό πρόγραμμα του νέου 2ου Κύκλου που θα αρχίσει στις 24 Νοεμβρίου, σε Συνέντευξη Τύπου που θα δώσω στις 12 το μεσημέρι της Παρασκευής 3 Νοεμβρίου, στην Αίθουσα του Εθνικού Ωδείου, Παράρτημα Σπάρτης, Λεωνίδου 72. ΙΙ. ΟΜΙΛΙΑ Το βράδυ 8.30 μ.μ. της ίδιας μέρας Παρασκευής 3ης Νοεμβρ...
Περισσότερα >>Ομιλία με θέμα: «Η Λατρεία της Αρτέμιδος Ορθίας. Ποίηση και Θρησκευτικότητα στην Σπάρτη των Μέσων του 7ου π.Χ. Αιώνα»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Παρασκευή, 6 Οκτωβρίου 2017 8.30 μ.μ. Αίθουσα Πνευματικού Κέντρου Δήμου Σπάρτης (Νομικό Πρόσωπο), Κεντρική Δημόσια Βιβλιοθήκη Ομιλία με θέμα: Το Παρθένιο του Αλκμάνος και η Λατρεία της Αρτέμιδος Ορθίας. Ποίηση και Θρησκευτικότητα στην Σπάρτη των Μέσων του 7ου π.Χ. Αιώνα Σάββατο, 7 Οκτωβρίου 2017 12 το μεσημέρι Επίσκεψη στο Ιερό της Ορθίας Αρτέμιδος και εν συνεχεία στο Αρχαιολογικό Μουσείο για τα ευρήματα από το ιερό. Ανάλυση επί τόπου. 8.00 μ.μ. (ο τόπος θα ανακοινωθεί) Παρουσίαση του Παρθενίου του Αλκμάνος: αρχαίο κείμενο, νεοελληνική απόδοση, ερμηνεία Μετά την παρουσίαση και την συζήτηση θα ακολουθήσει το Συμπόσιο: 9.45 μ.μ . Αρχαιοελληνικό Συμπόσιο για την Φθινοπωρινή Εορτή της Ορθίας Αρτέμιδος Το συμπόσιο θα γίνει και πάλι στο Παραδοσιακό Ε...
Περισσότερα >>Με θέμα: «Χρόνος και αιωνιότητα στην κοσμολογία των κλασσικών χρόνων»
3ο Επιστημονικό Συνέδριο Φιλοσοφία και Κοσμολογία, 27 & 28 Μαΐου 2014, κεντρικό κτήριο Πανεπιστημίου Αθηνών, αμφιθέατρο Άλκης Αργυριάδης. Απόστολος Πιερρής, Διευθυντής του Ινστιτούτου Φιλοσοφικών Ερευνών: Χρόνος και αιωνιότητα στην κοσμολογία των κλασσικών χρόνων Κατηγορία: Φιλοσοφία και Ιστορία Θέμα: Κοσμολογία, Φιλοσοφία Πηγή: http://www.pemptousia.gr/video/chronos-ke-eoniotita-stin-kosmologi/ http://www.pemptousia.gr/video/chronos-ke-eoniotita-stin-kosmologi/ ...
Περισσότερα >>Παρασκευή 1 και Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου 2017
Για τα Κάρνεια Παρασκευή 1 - Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου 2017 Από τα Υακίνθια στις Γυμνοπαιδιές και από τις Γυμνοπαιδιές στα Κάρνεια . Η Σπάρτη εόρταζε κάθε μήνα του καλοκαιριού μια μεγάλη γιορτή. Εχαίρετο τελετουργικά το κάλλος της τελειότητάς της. Εορτή είναι ιερουργία της αιωνιότητας: ο Χρόνος παύει, γιατί εξαφανίζεται η ανησυχία της διάρκειας, εκμηδενίζονται η μέριμνα της ζωής και η αγωνία του θανάτου. Η αιωνιότητα υποστασιοποιείται στις ευλογημένες, προνομιούχες στιγμές επιτευγμένης τελειότητας – είναι η τελειότητα της φυσικής ύπαρξης. Το τετελεσμένο «τέλος» συνιστά την αιωνιότητα ως τροπικότητα της οικείας του ύπαρξης. Το Απόλυτο απο-καλύπτεται ως Κάλλος στο πλέγμα του Κόσμου, το Είναι φαίνεται ως Κάλλος στο Γίγνεσθαι. Το μόνο απόλυτο στην ύπαρξη είναι η ομορφιά, όλα τα άλλ...
Περισσότερα >>Παρασκευή 28, Σάββατο 29 και Κυριακή 30 Ιουλίου 2017
Για τις Γυμνοπαιδιές Παρασκευή 28, Σάββατο 29 και Κυριακή 30 Ιουλίου 2017 Στον δεύτερο θερινό μήνα του Σπαρτιατικού ημερολογίου, αντίστοιχο του Αττικού Μεταγειτνιώνος (~ τέλος Ιουλίου – τέλος Αυγούστου) εορτάζοντο οι Γυμνοπαιδιές, “εορτή δέ εί τις άλλη καί αι γυμνοπαιδίαι δια σπουδής Λακεδαιμονίοις εισίν…” (Παυσανίας ΙΙΙ, 11, 9). Οι τρεις καλοκαιρινοί μήνες σημαδευόντουσαν από τις τρεις μεγάλες και πολυήμερες γιορτές του Απόλλωνα, Υακίνθια – Γυμνοπαιδιές – Κάρνεια . Με λόγο, αυτοψία τόπου και συμπόσιο συνεορτάζουμε και εμείς την αιωνιότητα του κάλλους. Με την ευκαιρία θα μιλήσω για τον Σπαρτιατικό τρόπο βίου, τον καθημερινό και τον εορταστικό, και για την σχέση του προς το Δωρικό αξονικό βίωμα και τις μορφές υψηλού πολιτισμού που αυτό παρήγαγε και επέβαλε. Επαναλαμβάνω ...
Περισσότερα >>«Μικρό σπήλαιο που έχει καταρρεύσει κατά το μεγαλύτερο μέρος του, στο μέσον του χώρου, δίπλα στη θάλασσα πρέπει να είναι το αναφερόμενο από Παυσανία (ΙΙΙ, 25, 4) και Στράβωνα (VIII, 363C) άντρο»
Κείμενο - ξενάγηση: Απόστολος Πιερρής Η τελευταία ημέρα, Κυριακή 25 Ιουνίου 2017, ήταν αφιερωμένη στα Ταιναρικά. Διασχίσαμε τη Μάνη, εμπειρία καθ’ εαυτή. Η γύμνια των αδρών μορφών του Ταϋγέτου καθώς από την υψηλή κορφή του πάμε στη μακρινή ακροποσθία του προσομοιάζει προς ανεπεξέργαστους Κούρους που περιμένουν τον δημιουργό τεχνίτη για να αναδείξει τη μορφή του “τι ην είναι” τους (όπως πάσχιζε ο Μικελάντζελο). Φθάνουμε στον διπλό κόλπο Πόρτο Στέρνες. Στην πλαγιά του βουνού κατά τον δυτικό μυχό του ω βρισκόταν η πόλη. Στον ανατολικό μυχό το ιερό και το Νεκυομαντείο. Ο ναός μάλλον βρισκόταν όπου η Εκκλησία των Ασωμάτων: ο βόρειος τοίχος της μοιάζει να αποτελείται από ατόφια την αρχαία κατασκευή. Από εκεί, στο ύψωμα της μεσαίας κεραίας του ω, κατέβαινες προς το Νεκυομαντείο και, π...
Περισσότερα >>«Το φαγητό που απολαύσαμε ήταν η Κοπίδα των Υακινθίων, ερμηνευθείσα βάσει αρχαίων συνταγών»
Το Σάββατο 24/6 πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία συμπόσιο με αρχαίες Ελληνικές γεύσεις στο κτήμα Σκρέκα στα Πικουλιάνικα. Οι αρχαίες συνταγές προσφέρθηκαν από τον Απόστολο Πιερρή, διευθυντή του Ινστιτούτου Φιλοσοφικών Ερευνών στην Πάτρα, την δε εκτέλεση τους ανέλαβε ο νεαρός σεφ Δημήτριος Σκρέκας. Σχολίασε ο Απόστολος Πιερρής: «Το φαγητό που απολαύσαμε ήταν η Κοπίδα των Υακινθίων, ερμηνευθείσα βάσει αρχαίων συνταγών. Η πρώτη Σπαρτιατική δοκιμή στην κλασσική γευσιγνωσία ήταν εξόχως ικανοποιητική. Ο νεαρός σεφ Δημήτρης Σκρέκας έδειξε μαεστρία στη μεταμόρφωση των κειμένων των συνταγών σε γευστική εμπειρία παρόλο που ελειτούργησε υπό ποικίλη πίεση. Τον είχαμε δοκιμάσει και προεγκρίνει στις δικές του δημιουργίες. Το Σάββατο έδειξε ικανότητες πρώτης κλάσης. Πιστεύω ότι στη δεύτερη περ...
Περισσότερα >>Ανάβαση στην κορυφή του Ταυγέτου, ομιλία - συζήτηση, αρχαιοελληνικό Συμπόσιο, εκδρομή στο Ταίναρο
ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΑ ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ Η εβδομάδα 19-25 Ιουνίου είναι αφιερωμένη Δωριστί στην αρχαία Λακεδαίμονα και τα Υακίνθιά της. Τετάρτη 21 Στις 7.24 το πρωί συμβαίνουν οι θερινές Τροπές του Ήλιου. Η ανατολή γίνεται μια περίπου ώρα νωρίτερα, στις 6.10. Ο Ήλιος ανατέλλει στις 59ο , το βορειότερο σημείο που φθάνει, στους Υπερβορείους. Θα ανέβουμε στην κορυφή του Ταΰγετου, Ταλετόν , στο όρος και την κορυφή του Ήλιου, για να δούμε και βιώσουμε την ανατολή στο θερινό Ηλιοστάσιο. Θα συζητήσουμε επί τόπου για την Ηλιακή διάσταση από την Χθονιότητα μέχρι την Ολύμπια τάξη, με ανάλυση της Ορφικής παραμέτρου (Πάπυρος του Δερβενιού). Και για την επίμονη Ηλιολατρεία, μέχρι τέλους του αρχαίου Κόσμου (Σύριος Θεός, Ηλιουπόλεις, Macrobius). Ήλιος – Φάνης – Απόλλων Παρασκευή 23 Σε...
Περισσότερα >>Η εβδομάδα Δευτέρα 19 με Κυριακή 25 Ιουνίου δίνει αφορμή να εντείνουμε και πυκνώσουμε την Δωρική και Σπαρτιατική αναβάπτιση και παλιγγενεσία μας
ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΑ Η εβδομάδα Δευτέρα 19 με Κυριακή 25 Ιουνίου δίνει αφορμή να εντείνουμε και πυκνώσουμε την Δωρική και Σπαρτιατική αναβάπτιση και παλιγγενεσία μας. Την Τετάρτη 21 του μηνός το πρωί συμβαίνουν οι Θερινές Τροπές του Ήλιου. Και το Σάββατο 24 του μηνός το πρωί άρχεται νέος κύκλος της σελήνης. Έχομε δηλαδή την αστρονομική νουμηνία του Υακινθίου μηνός. Προηγούμενος ήταν ο Φλυάσιος, όπου ωριμάζουν τα δημητριακά (Θεριστής). Θα εορτάσουμε με ποικίλες εκδηλώσεις. Περιλαμβάνονται η ανάβαση στην κορυφή του Ήλιου (Ταλετόν), δείπνο Υακίνθιο («Κοπίς») στα Πικουλιάνικα με αρχαιοελληνικές συνταγές, ομιλία για τον Σπαρτιατικό τρόπο βίου καθημερινό και εορταστικό («Το Δωρικό Πνεύμα και η Σπαρτιατική Ιδιαιτερότητα»). Πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων θα κυκλοφορήσω εγκαίρως. Δ...
Περισσότερα >>Στις 8:30 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σπάρτης (ισόγειο Βιβλιοθήκης)
Το Σεμινάριο της Σπάρτης Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού Φθάσαμε στην τελευταία τακτική προγραμματισμένη συνάντησή μας του φετινού κύκλου, την 14η, αυτήν την Παρασκευή 2 Ιουνίου στις 8.30 το βράδυ. Για να είναι η τελευταία και το «τέλος» της περιόδου, θα παρουσιάσω με μορφή αξιωματικού συστήματος την θεωρία που ανέλυσα εφέτος για την Δωρική ουσία του Ελληνισμού και την αξονική σημασία της Σπάρτης στην παγκόσμια ιστορία. Ξεκινώντας από τη μεταφυσικές προϋποθέσεις του πολιτισμικού Ελληνισμού, τρίτης κοσμοϊστορικής Επανάστασης μετά την Νεολιθική και την Μεταλλική, θα παραχθούν οι υπαρξιακές δομές της ανθρώπινης παρουσίας καθώς και οι ορίζουσες Μορφές του υψηλού (θρησκεία, τέχνη, ποίηση, μουσική, τρόπος σκέψης) και βιοτικού (κοινωνικές και πολιτικές δομές, τρόπος β...
Περισσότερα >>Στις 8:00 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σπάρτης (ισόγειο Βιβλιοθήκης)
Το Σεμινάριο της Σπάρτης Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού Διττό αλλά συνηρμοσμένο πρόκειται το έργο μας στην αεί νέα Συνάντηση της Παρασκευής 19 Μαίου , 8.00 το βράδυ. Αφ’ ενός να ολοκληρώσουμε και να συνάψουμε σε μια αρχή την μελέτη των Μορφών του Απόλλωνα όπως παραδίδονται στην μυθολογία, την λατρεία, την ποίηση και την γλυπτική. Πρακτικά, τι σχέση έχει ο «ολο(ό)ς δαίμων» (Αλκμάν Fr. 128 Calame) με τον «αρχέχορο» γιο της Λητούς (Αλκμαν Fr. 118 Calame); Ο υπέρβια εκδικητικός «νυκτί εοικώς» (Ιλιάδα Α 47) με τον θεό του φωτός, που ξέρει το κυρίαρχο τέλος των πάντων και όλους τους δρόμους που οδηγούν σε αυτό (Πίνδαρος, Πυθιονίκαι, IX 45-6). Ο «λίην ατάσθαλος» (Ομηρικός Ύμνος εις Απόλλωνα, 67) με τον άρχοντα της αρμονίας και κάθε «κόσμου». Ο τρόμος ...
Περισσότερα >>Στις 8:00 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σπάρτης (ισόγειο Βιβλιοθήκης)
Το Σεμινάριο της Σπάρτης Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού Ανέρι ειδόμενος αιζηώ τε κρατερώ τε πρωθήβη, χαίτης ειλυμένος ευρέας ώμους Ομηρικός Ύμνος εις Απόλλωνα, 449-50 (η επιφάνεια του Απόλλωνος στους Κνώσσιους ιεράρχες) Φθάσαμε στην εστία των φετινών μας αναζητήσεων, για τη Δωρική ουσία του (Κλασσικού) Ελληνισμού και την αυθεντική έκφρασή του στη Σπάρτη: στη Μορφή του Απόλλωνα. Το Απόλυτο μελίζεται και διαρθρώνεται για να γνωρίσει τον εαυτό του. Έτσι αυτοδομούνται τα μέρη του εις ολοκληρία. Και έτσι παράγεται το Σχετικό, ως σχέσεις στοιχείων της συνολικής Αρμονίας. Το Απόλυτο μορφοποιείται ως Αρμονία . Το Είναι φαίνεται για να απολαύσει τον εαυτό του. Το Φαίνεσθαι του Είναι αποτελεί τη Μορφή του Κάλλους . Το Αιώνιο της τελειότητας θέλει ν...
Περισσότερα >>Στις 8:30 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σπάρτης (ισόγειο Βιβλιοθήκης)
Το Σεμινάριο της Σπάρτης Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού Αυτήν την Παρασκευή 21 Απριλίου θα αναλύσω περισσότερο την έννοια της Μορφής που ευρίσκεται στον πυρήνα του Ελληνισμού ως αξονικού φαινομένου της παγκόσμιας ιστορίας. Μελετήσαμε στην προηγούμενη συνάντησή μας την ανάδυση της μορφής στα Σπαρτιατικά ορειχάλκινα αγαλματίδια της Ολυμπίας γύρο στο 700 π.Χ. Τώρα πρόκειται ένα ακόμη πιο φιλόδοξο εγχείρημα: να φανεί ο Σπαρτιατικός ρόλος στην γένεση της μνημειακής πλαστικής μισό περίπου αιώνα αργότερα. Θα αναπτύξω αναλυτικά το θέμα με την συνοδεία προβολής σχετικού οπτικού υλικού. Εδώ εστιάζεται και η θεματική που δηλώνει ο προανηγγελμένος τίτλος του σεμιναρίου μας: Σπάρτη και η Γένεση της Μνημειακής Πλαστικής: Ο Κούρος της Φιγαλείας. Δωρικός Ρυθμός Γλ...
Περισσότερα >>Πλάτων: «Την ενέργεια που δαπανάς για να φαίνεσαι ότι είσαι κάτι, καλύτερα να την δαπανήσεις για να είσαι αυτό»
Στις 30 και 31 Μαρτίου 2017, πραγματοποιήθηκε στο Διοικητήριο Επιστημονική Διημερίδα με θέμα: «Περιφερειακή Πολιτική, Τουρισμός και Μ.Μ.Ε» βλέπε άρθρα εδώ , http://spartorama.gr/articles/2739/ εδώ και http://spartorama.gr/articles/2741/ εδώ http://spartorama.gr/articles/2724/ . Τελευταίος εισηγητής ήταν ο ιστορικοφιλόσοφος Απόστολος Πιερρής, Διευθυντής του Ινστιτούτου Φιλοσοφικών Ερευνών στη Πάτρα, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: « Πολιτιστική Πολιτική για μία ιδιαίτερη περίπτωση Σπάρτη-Λακεδαίμων » Στην Ελλάδα δεν ταιριάζει ο μαζικός τουρισμός. Χρειάζεται ποιοτικός τουρισμός. Πρέπει αυτός που έρχεται να ξέρει γιατί έρχεται. Για να κάνεις πολιτιστική πολιτική πρέπει να βασίζεσαι στην ταυτότητα σου είναι το μήνυμα του Απόστολου Πιερρή. Δείτε το video με όλη την εισήγηση ...
Περισσότερα >>Στις 8 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σπάρτης (ισόγειο Βιβλιοθήκης)
Το Σεμινάριο της Σπάρτης Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού Σε αυτήν μας την συνάντηση θα επιχειρήσω το φιλοδοξώτερο. Φορείς του απολύτως νέου και μοναδικού βιώματος του κάλλους οι Δωριείς έστησαν τον άξονα της Ιστορίας. Από του Ελληνισμού τα δυο άλλα θεμελιώδη υπαρξιακά βιώματα του ανθρώπου είτε υποτάσσονται στο κλασσικό είτε συγκεράνυνται με αυτό παντοιοτρόπως. Το μητρικό μοντέλο της χθόνιας γονιμότητας δεν αρκεί να παράσχει αφ’ εαυτού ή ως κύρια συνιστώσα το νέκταρ της αιωνιότητας στην διψώσα ψυχή του ανθρώπου, ούτε το παράδειγμα της βιάζουσας απόλυτης δύναμης της κυριότητας να προκαλέσει την γαληνεύουσα άφεση της ανθρώπινης ύπαρξης στην αναμφίβολη υποταγή προς εκείνη. Μηδέ η ιερογαμία Γης και Ουρανού χαρίζει την αρμονία της ύπαρξης. Στην Σπάρτη το Δωρικό β...
Περισσότερα >>Είχαμε την ευκαιρία να εποπτεύσουμε την δομή του Ιερού και να συζητήσουμε τα δεδομένα της λατρείας και το νόημά τους
Την Κυριακή 26 Μαρτίου 2017 , πραγματοποιήθηκε ξενάγηση από τον Απόστολο Πιερρή στο Ιερό της Ορθίας Αρτέμιδος στη Σπάρτη. Πρώτα επισκεφτήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης όπου έγινε η παρουσίαση των αρχαιολογικών ευρημάτων που βρέθηκαν στον ευρύτερο χώρο του Ιερού. Στη συνέχεια μεταβήκαμε στον περιφραγμένο χώρο του Ναού όπου και έγινε η ξενάγηση, για μία περίπου ώρα από τον Απόστολο Πιερρή. Είχαμε την ευκαιρία να εποπτεύσουμε την δομή του Ιερού και να συζητήσουμε τα δεδομένα της λατρείας και το νόημά τους. Ελέγξαμε στην πράξη την θεωρία για τα τρία επίπεδα θρησκευτικότητας, την διαστρωμάτωσή τους και την Απολλώνια μεταμόρφωση τελετουργιών και δοξασιών προγενέστερων της Δωρικής καθόδου παραγόντων της ανθρώπινης παρουσίας στην περιοχή κατά την θρησκειολογική, πολιτισμική, και «εθν...
Περισσότερα >>«Ακούμε συχνά ότι η Σπάρτη δεν έχει αρχαία για να δείξει στους τουρίστες. Αποδεικνύεται περίτρανα ότι μεγαλύτερη πλάνη από αυτή δεν υπάρχει»
Την Κυριακή 12 Μαρτίου 2017 , πραγματοποιήθηκε ξενάγηση από τον Απόστολο Πιερρή στους παραευρώτιους αρχαιολογικούς χώρους της Αρχαίας Σπάρτης, ακολουθώντας τα βήματα του Παυσανία. Επισκεφτήκαμε με τη σειρά το Ιερό του Λυκούργου, την αρχαία γέφυρα της Βαβύκας, τον χώρο της Απέλλας και το Ηρώο του Αστραβάκου. Την Κυριακή 26 Μαρτίου θα συνεχιστεί η ξενάγηση στο Ιερό της Ορθίας Αρτέμιδος. Συνάντηση στις 11:30 π.μ., στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης για μια γνωριμία με τα αρχαιολογικά ευρήματα του ναού και στη συνέχεια μετάβαση στον χώρο του ναού. Παρακολουθήστε το βίντεο με όλες τις τοπογραφικές, ιστορικές και φιλοσοφικές πτυχές της ξενάγησης. Δείτε όλες τις ομιλίες του Απόστολου Πιερρή εδώ http://spartorama.gr/labels/54/ ------- Σχόλιο : Θα περίμενε κανείς ότι θα αποχωρ...
Περισσότερα >>Στις 8 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σπάρτης (ισόγειο Βιβλιοθήκης)
Το Σεμινάριο της Σπάρτης Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού τούτου δ’ αίτιον oτι αδύνατον από του πρώτου και του εν αρχή ημαρτημένου μη απαντάν εις το τέλος κακόν τι. Αριστοτέλης, Πολιτικά, Ε, 1302a5-7 Για να μπορέσει ένας θρησκευτικός θεσμός ή ένα κράτος να επιβιώσει επί μακρόν είναι ουσιώδες να επαναφέρεται συχνά στις συστατικές αρχές του. Nicolo Machiavelli, Discorsi sopra la prima Deca di Tito Livio, III, 1 Στις 24 Μαρτίου, αυτήν την Πέμπτη στις 8.0 το βράδυ συναντιόμαστε και ας προσέξουμε την στιγμή του χρόνου. Στις 20 συνέβη η Εαρινή Ισημερία, στις 25 ευαγγελίζεται Άγγελος Κυρίου την άμωμο σύλληψη από την Παρθένο του Θεού εν Χρόνω, στις 17 Μαρτίου του ’21 κηρύχθηκε από τους Μανιάτες ως Σπαρτιάτες η Επανάσταση, σαν την ημέρα που θα βρεθούμε μαζύ η Μάν...
Περισσότερα >>Στις 8 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σπάρτης (ισόγειο Βιβλιοθήκης)
Το Σεμινάριο της Σπάρτης Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού Κούροι και Κουρήτες. Σπάρτη και Ολύμπια. Όλυμπος, Ολυμπιακή θρησκευτικότητα και Ολυμπιακοί Αγώνες. Απολλώνια Λατρεία, Οντολογία της Επιφάνειας, Ιδεολογία της Επίδειξης, Μεταφυσική της Γύμνωσης και Αιδώς του Κάλλους: η Ουσία του Ελληνισμού. Εις αναζήτηση του Άξονα της Ιστορίας Zenocrate, were Egypt Jove’s own land, yet would I with my sword make Jove to stoop. I will confute those blind geographers that make a triple division of the world, eacluding regions which I mean to trace, and with this pen reduce them to a map … Here at Damascus will I make the point that shall begin the perpendicular Christopher Marlowe, Tamburlaine the Great, Act IV, Scene iv, vv. 86-95 Ευρισκόμενοι κατά ...
Περισσότερα >>Στις 8 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σπάρτης (ισόγειο Βιβλιοθήκης)
Το Σεμινάριο της Σπάρτης Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού Κάθε πράγμα έχει πέρας που το συνέχει σε μια ενότητα όσο περίπλοκο και πολυσχιδές και να είναι. Αν τρυπήσεις τα όρια του όντος αυτό χύνεται στο μηδέν. Η ύπαρξη έχει ουσία περίκλειστο. Ουσία απροσδιόριστος είναι αντίφαση. Το ον για να υπάρξει κλείνει ανοικτές δυνατότητες, επειδή η ύπαρξη σημαίνει απόλυτο προσδιορισμό. Άνοιγμα στον όρο της ουσίας σημαίνει εισροή του μηδενός και αποσταθεροποίηση του όντος. Στην τελειότητα όλες οι δυανότητες έχουν πραγματωθεί: δεν μένει τίποτα ανοικτό. Γι αυτό από το τέλειο δεν λείπει τίποτα ουσιώδες που μπορεί να προστεθεί ή επιτευχθεί αργότερα. Και έτσι ο Χρόνος χάνει την σημασία του. Η τελειότητα ΕΙΝΑΙ η αιωνιότητα. Κλειστή μορφή συνεπάγεται ισχυρή ταυτότητα, αλλά κατ’ ανά...
Περισσότερα >>Στις 8 μ.μ. στην αίθουσα των Λακώνων ποιητών στο κτίριο της Περιφερειακής Ενότητας Λακωνίας
Το Σεμινάριο της Σπάρτης Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού (και Επίσκεψη στο Μενελάϊον) Α. Την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου στις 8 το βράδυ συνεχίζουμε τον Κύκλο της Σπάρτης με την 6η συνάντηση της φετινής περιόδου. Το Δωρικό βίωμα συνεπήρε και τους Ιωνικούς και Αιολικούς πληθυσμούς της ηπειρωτικής Ελλάδας και του Αρχιπελάγους. Ο κλασσικός Ελληνισμός συνίσταται στις μορφές που το βίωμα αυτό δημιούργησε καθ’ εαυτό για να εκφρασθεί καθώς και στις συμπληρωματικές δομές που η συναρπαγή του Ιωνικού και Αιολικού στοιχείου από το Δωρικό απεγέννησε και εξέθρεψε. Το έπος είναι (Αιολο)Ιωνική δημιουργία στην Μ. Ασία. Τραγουδάει τα κλέα του Αχαϊκού (Μυκηναϊκού) παρελθόντος μεγαλείου. Πιθανώς και ο ρυθμός (ο δάκτυλος) να προέρχεται από Μυκηναϊκή υμνολογία. Αλλά η αι...
Περισσότερα >>Στην Δημοτική βιβλιοθήκη Σπάρτης (όροφος) στις 8:00 το βράδυ
Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού Στις συναντήσεις μας φθάνουμε αυτήν την Παρασκευή, 27 Ιανουαρίου, σε ένα κομβικό σημείο. Στην Σπάρτη οι Δωριείς κράτησαν ακέραια την πεμπτουσία του βιώματος που όριζε την ταυτότητά τους. Δεν αρνήθηκαν μόνο να προβούν σε ανάκραση με τα προϋπάρχοντα στοιχεία του Πελασγολελεγικού και Μινυοαχαϊκού υποστρώματος, αλλά και δεν χρησιμοποίησαν παραμέτρους εκείνων των δομών έστω ως εργαλεία οικοδόμησης του οικείου των τρόπου. Αυτό είχε ως συνέπεια μακρότατη περίοδο αβεβαιότητας και αδυναμίας, οργανωτικής ανεπάρκειας και ασυντόνιστης κατασπατάλησης κοινωνικής ενέργειας. Μια σειρά αποτυχιών σηματοδοτεί την διάρκεια αυτής της ιδιότυπης «κύησης». Από το άλλο, και σημαντικώτερο, μέρος όμως, ακριβώς αυτή η ανεπικοινωνησία προς τις προηγούμεν...
Περισσότερα >>Στην Δημοτική βιβλιοθήκη Σπάρτης (όροφος) στις 8:00 το βράδυ
Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού Την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου στις 8 το βράδυ συναντιόμαστε για το 4ο Σεμινάριο του Κύκλου της Σπάρτης. Θα μας απασχολήσουν αυτήν την φορά οι άμεσες και προσεχείς συνέπειες της Δωρικής Καθόδου. Τι συνέβη εκεί που δεν πήγαν οι Δωριείς. Πού πήγαν. Τι συνέβη εκεί που πήγαν. Και τέλος τι συνέβη στην Σπάρτη όπου έμειναν χωριστά. Θα πάρω παράδειγμα τις εξελίξεις στην Αθήνα, για εκείνα τα μέρη που έμειναν εκτός της άμεσης Δωρικής παρουσίας. Το Άργος και την Θήρα, για τα γεγονότα σε μέρη πρώτης και δεύτερης προβολής της παρουσίας των. Και βέβαια την Σπάρτη για την Σπάρτη, ως μοναδική περίπτωση του είδους της. Γιατί εκεί, εδώ, και πως, οι Δωριείς άρχισαν και εξετέλεσαν την μεγαλύτερη επανάσταση στην ανθρώπινη ιστορία, την δημιουργία τ...
Περισσότερα >>Στην Βιβλιοθήκη Σπάρτης, αίθουσα Νικηφόρος Βρεττάκος στις 8:00 μ.μ.
Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου, 8 μ.μ. Η Εποχή της Μεγάλης Μεταβολής : η Κατάρρευση του «Μυκηναϊκού» Συστήματος και η Κάθοδος των Δωριέων (~1200-1100 π.Χ.). Ποιοι, Πόσοι και Πόθεν οι Δωριείς; ...
Περισσότερα >>Στις 8 μ.μ. στην Βιβλιοθήκη με θέμα: «Μινύες και Αχαιοί. Το «Μυκηναϊκό» Σύστημα στη Λακωνική και οι Κούροι του Διός»
Αλλαγή χώρου: το Σεμινάριο θα διεξαχθεί στο αμφιθέατρο της Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σπάρτης Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού ΠΡΟΛΟΓΙΚΑ Αυτήν την περίοδο μια παράλληλη σειρά Σεμιναρίων Ιστορικοφιλοσοφικού Λόγου θα διεξαχθεί στην Σπάρτη. Αποτελεί αφιέρωμα στην αρχαία πόλη που αρχετυπικά εκφράζοντας το υπαρξιακό βίωμα του Δωρισμού εδημιούργησε τις θεμελιώδεις Μορφές του Ελληνισμού, και εφανέρωσε έτσι την πεμπτουσία της ταυτότητάς του. Η Κάθοδος των Δωριέων στην Πελοπόννησο (και στις Νότιες Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα και Καρία) αποτελεί τη χρονολογική και συστατική αρχή του κυρίως Ελληνισμού ως πολιτισμικού Άξονα της Ιστορίας. Το Πριν και το Μετά αποκτούν νόημα σε σχέση με το θαύμα της Ελληνικής τελειότητας. Υπ’ αυτήν την έννοια (και δεδομένου του ότι η πολιτισμική μορφή...
Περισσότερα >>Δείτε εκτενές βιογραφικό και εργογραφία του Απόστολου Πιερρή
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Λ. ΠΙΕΡΡΗΣ Φιλόσοφος, Διευθυντής του Ινστιτούτου Φιλοσοφικών Ερευνών, ενός ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού, μη κυβερνητικού Κέντρου προχωρημένων πολιτιστικών, στρατηγικών και οικονομικών μελετών. ( www.philosophical-research.org http://www.philosophical-research.org ) Γεννήθηκε στην Πάτρα, στις 26-7-1947. Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο στην Πάτρα. Μηχανολόγος-Ηλεκτρολόγος Μηχανικός (ΕΜΠ). Μεταπτυχιακά, υποτροφίες, διδασκαλία και έρευνα στη φιλοσοφία και κλασσικές σπουδές (Universities of Oxford and St. Andrews). Από τις θετικές επιστήμες πέρασε στην φιλοσοφία των επιστημών και την μαθηματική λογική, εν συνεχεία στην σύγχρονη αγγλοσαξονική αναλυτική φιλοσοφία, μετά στην ιστορία της φιλοσοφίας και τελικά στις κλασσικές σπουδές, την αρχαία φιλοσοφία και τον κλασσικό πολιτισ...
Περισσότερα >>Δεκατέσσερεις συναντήσεις με γενικό τίτλο «Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού»
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 14 ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ ΜΕ ΘΕΜΑ: «Η ΣΠΑΡΤΗ ΚΑΙ Η ΔΩΡΙΚΗ ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ» Εναρκτήρια συνάντηση: Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016 Η εναρκτήρια ομιλία ενός Κύκλου Σεμιναρίων που έχουν σκοπό τον προσδιορισμό και την ανάλυση του θεμελιώδους και καθοριστικού ρόλου της Σπάρτης στην διαμόρφωση του κλασσικού Ελληνικού πολιτισμού. Επισυνάπτεται μια επιγραμματική αναφορά στις διαστάσεις του προβλήματος και της θεωρίας που θα αναπτυχθεί, καθώς και το συνολικό Πρόγραμμα των 14 συναντήσεων του Κύκλου. Εισαγωγικά στην πρώτη εκδήλωση θα εξηγηθεί γιατί χρειάζεται μια εκ νέου και επί νέας βάσης μελέτη του ζητήματος. Θα προταθούν επίσης οι κύριες γραμμές τη προσέγγισης που θα ακολουθηθεί. Ομιλητής : Απόστολος Λ. Πιερρής, Διευθυντής Ινστιτούτου Φιλοσοφικής Έρευνας, www.philosophical-research...
Περισσότερα >>