Vekrakos
Spartorama | «Η Ρωμιοσύνη»: Η Σχολική Ηλεκτρονική Εφημερίδα του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης

«Η Ρωμιοσύνη»: Η Σχολική Ηλεκτρονική Εφημερίδα του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης

Spartorama 22/06/2023 Εκτύπωση Δημοτικά Κοινωνία Παιδεία Πολιτισμός
«Η Ρωμιοσύνη»: Η Σχολική Ηλεκτρονική Εφημερίδα του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης
Δημιουργήθηκε με σκοπό τη δημιουργική έκφραση των μαθητών/τριών πάνω σε επίκαιρα θέματα

Η σχολική εφημερίδα μας, με τίτλο «η Ρωμιοσύνη», δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Εκπαιδευτικού Ομίλου που συγκροτήθηκε και λειτούργησε τη φετινή σχολική χρονιά (2022–2023) στο 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος», με σκοπό τη δημιουργική και ελεύθερη έκφραση των μαθητών/τριών πάνω σε επίκαιρα ζητήματα που συνδέονται και με το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Είναι προσβάσιμη στην ιστοσελίδα schoolpress.sch.gr/romiosyni/. Ο τίτλος της εφημερίδας παραπέμπει στην ομώνυμη μεγάλη ποιητική σύνθεση του Γιάννη Ρίτσου, του οποίου το όνομα φέρει τιμητικά το σχολείο μας. Ο ποιητής της Ρωμιοσύνης ομιλεί για αξίες και αρχές του ελληνικού πολιτισμού, όπως η ελευθερία, η δικαιοσύνη και η ανθρωπιά, για τις οποίες οι Έλληνες αδιάκοπα αγωνίστηκαν στο πέρασμα των αιώνων, όπως οφείλουν να πράξουν και οι νέοι μας με όραμα έναν πιο δίκαιο κόσμο.

Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές/τριες ασχολήθηκαν με:

  • κοινωνικά ζητήματα (η χώρα μας, η δημοκρατία, η προσφυγιά και τα στερεότυπα των δύο φύλων),
  • ιστορικά θέματα που αφορούν στον μικρασιατικό ελληνισμό και τη σύνδεσή του με τη λακωνική γη (τα δίδυμα αδέλφια από τη Σμύρνη, η μικρασιατική οικογένεια Ζανάκη, η οικογένεια Γιαξόγλου από το Σαλιχλί της Μικράς Ασίας, μια οικογενειακή ιστορία από τον Πόντο, οι πρόσφυγες από τη Λιβερά του Πόντου στη Νέα Λιβερά της Λακεδαίμονος, η οικογένεια Κονίδη από την Κουμουστά του Ταϋγέτου), και
  • τη λογοτεχνία (συγγραφή διηγήματος με τίτλο «Χωρίς φόβο», παρουσίαση σύγχρονων λογοτεχνικών έργων).

Στην τέταρτη ενότητα «Διαβάζω και Γράφω για τον Τόπο μου» παρουσιάζονται ταξιδιωτικά κείμενα που έχουν ως θέμα τη Σπάρτη, τον Μυστρά και τον Ταΰγετο (η Σπάρτη στα τέλη του 19ου αιώνα μέσα από το έργο του δημοσιογράφου Γ. Π. Παρασκευόπουλου, η Σπάρτη και ο Μυστράς του Νίκου Καζαντζάκη, ο Μυστράς του Ηλία Βενέζη, ο Μυστράς και ο Ταΰγετος του Κώστα Ουράνη, και ο Μυστράς του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου).

Στην πέμπτη ενότητα παρατίθεται το επεξεργασμένο, υπό μορφή συνέντευξης, κείμενο του διδακτικού διαλόγου που είχαν οι μαθητές/τριες με τον σεβασμιώτατο μητροπολίτη Μονεμβασίας και Σπάρτης κ.κ. Ευστάθιο σχετικάμε το πνευματικό και φιλανθρωπικό έργο του καθώς και για θέματα που αφορούν στον εκκλησιαστικό βίο.

Στην έκτη ενότητα παρουσιάζεται το σχέδιο δράσης (project) που υλοποιήθηκε στα τρία τμήματα της Γ΄ τάξης του σχολείου μας και περιελάμβανε, ανάμεσα στα άλλα, εργασίες αναγνωστικής ανταπόκρισης των μαθητών/τριών, με βάση το ποιητικό corpus του έργου του μεγάλου μας ποιητή Κυριάκου Χαραλαμπίδη.

Στην έβδομη ενότητα γίνεται συνοπτική αναφορά στις εκπαιδευτικές δράσεις που διοργάνωσε εφέτος το σχολείο μας με πρωταρχικό σκοπό τη βιωματική μάθηση και συγκεκριμένα την εμπέδωση πανανθρώπινων και διαχρονικών αξιών και αρχών που προάγονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα, όπως η φιλανθρωπία, η ομαδικότητα, η κοινωνική ευθύνη και η περιβαλλοντική συνείδηση.

Στην τελευταία ενότητα γίνεται λόγος για τη διατροφή των νέων και για τα λαλάγγια, παραδοσιακό έδεσμα της Λακωνίας και της Μεσσηνίας.

Την παραπάνω θεματολογία επισφραγίζει ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες.

Ο υπεύθυνος του Εκπαιδευτικού Ομίλου

Νεκτάριος Σκάγκος, ΠΕ02

 

Στο πλαίσιο του Εκπαιδευτικού Προγράμματος «Η Μικρασιατική καταστροφή και ο ξεριζωμός: Οι μνήμες μένουν άσβηστες» και του Εκπαιδευτικού Ομίλου Δημιουργική Γραφή – Σχολική εφημερίδα «Η Ρωμιοσύνη», που υλοποιήθηκαν  κατά τη σχολική χρονιά 2022-2023, στις 14 Σεπτεμβρίου 2023 το 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος», σε συνεργασία με το 1ο Γυμνάσιο Σπάρτης και τον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως Μονεμβασίας και Σπάρτης, θα πραγματοποιήσει ένα αφιέρωμα μνήμης για τα θύματα της Μικρασιατικής τραγωδίας με θέμα «ΜΙΚΡΑΣΙΑ: ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΜΑΣ». Επισημαίνεται ότι η ημέρα Εθνικής Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας καθιερώθηκε με ομόφωνη απόφαση της Βουλής των Ελλήνων στις 24 Σεπτεμβρίου 1998 και τιμάται κάθε χρόνο στις 14 Σεπτεμβρίου.

Το υλικό της ραδιοφωνικής εκπομπής θα κοινοποιηθεί ως ξεχωριστό πολιτιστικό «αντάμωμα» στους παρακάτω Συλλόγους Μικρασιατών: Ένωση Σπάρτης Μικράς Ασίας, Ένωση Μικρασιατών Θήβας, Σύλλογος Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου, Σύλλογος Αλατσατιανών Αθήνας, Ένωση Δαρδανελιωτών «Άγιοι Θεόδωροι», Σύλλογος Περγαμηνών «ο Άτταλος», Πολιτιστικός Σύλλογος Νέου Μελιού Μεγάρων «Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος», Πολιτιστικός Χορευτικός Σύλλογος Νέας Περάμου Αττικής, Μικρασιατικός Σύλλογος Νέου Ψυχικού «ο Άγιος Γεώργιος», Πολιτιστική Ένωση Μικρασιατών Νέας Ιωνίας «η Καππαδοκία», Σύλλογος Μικρασιατών Αιγάλεω «Νέες Κυδωνίες», Σύλλογος Μακρηνών Λιβισιανών, Σύλλογος Μικρασιατών Κωνσταντινουπολιτών Ηλιούπολης, Σύλλογος Μικρασιατών Ιτέας Φωκίδας, Πολιτιστικός Σύλλογος Νέας Αρτάκης «η Παντάνασσα», Εργαστήρι Πολιτισμού Νέας Αρτάκης «Παναγία Φανερωμένη» και Σύλλογος Αρτακηνών Κυζικηνών.

Η υπεύθυνη του Εκπαιδευτικού Προγράμματος

Κανέλλα Γρουσουζάκου, ΠΕ01

 

Στη διάρκεια του σχολικού έτους 2022-2023 υλοποιήθηκε στο 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος» Εκπαιδευτικός Όμιλος με τίτλο «Ρητορική τέχνη». Στόχος ήταν η διδασκαλία της γλώσσας και η καλλιέργεια δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες τόσο στον προφορικό όσο και στον γραπτό λόγο.

Στις πρώτες συναντήσεις επιδιώχθηκε η γνωριμία των μελών και η ενδυνάμωση των σχέσεων της ομάδας. Οργανώθηκαν δράσεις κινητικές, αλλά και δημιουργικής σκέψης με σκοπό τη δυναμική της ομάδας. Παράλληλα, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με ποικίλα σε είδος και σε ύφος κείμενα, ασκήθηκαν στην κατανόηση, ανάγνωση και απόδοση συγκεκριμένου ύφους, βελτίωσαν τον προφορικό τους λόγο, ανέπτυξαν τη δημιουργική σκέψη μέσα από παιχνίδια ρόλων και ασκήσεις αφήγησης και φαντασίας για ομάδες.

Όλες οι παραπάνω δράσεις επικεντρώθηκαν στο θέμα του φετινού 7ου διαγωνισμού Ρητορικής Τέχνης της Περιφέρειας Πελοποννήσου, που ήταν «η Δημοκρατία». Οι μαθητές οδηγήθηκαν στη διαμόρφωση τεκμηριωμένων απόψεων, στην επιχειρηματολογία τόσο εξατομικευμένα, όσο και με ομαδικές δραστηριότητες. Επιπλέον, εξοικειώθηκαν με την έκθεση σε κοινό συμμετέχοντας στον προαναφερθέντα διαγωνισμό.

Το Σάββατο 18 Μαρτίου 2023 διεξήχθησαν στην Καλαμάτα οι τελικοί των ατομικών αγωνισμάτων και οι ημιτελικοί του ομαδικού αγωνίσματος των «Διττών Λόγων», όπου διαγωνίστηκαν όσοι/ες μαθητές/τριες προκρίθηκαν από σχολεία όλης της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Τα αποτελέσματα ήταν όντως εξαιρετικά!

  • Η Ζωή Κουραντή της Β΄ Τάξης κατέλαβε την 1η θέση στον «Αυθόρμητο Λόγο».
  • Η Αθανασία Φλώρου της Γ’  Τάξης κατέλαβε τη 2η θέση στον «Προτρεπτικό Λόγο».

Η Ομάδα των «Διττών Λόγων» προκρίθηκε και διαγωνίσθηκε στον Τελικό του αγωνίσματος με το «Νέο σχολείο Άργους». Ο Τελικός διεξήχθη την Κυριακή 19 Μαρτίου 2023.

  • Το 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος» κατέλαβε τη 2η θέση στην Πελοπόννησο!

Η Ομάδα των «Διττών Λόγων» (Γ΄ τάξη)

  • Ροζακλή Παναγιώτα
  • Λάζαρη Ευσαΐα
  • Φλώρου Αθανασία
  • Συκαρά Αδαμαντία
  • Φιλιππακόπουλος Παναγιώτης

Τέλος, ο φετινός Όμιλος συνεργάστηκε με τον αντίστοιχο Όμιλο του Γυμνασίου της Σκάλας κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τον διαγωνισμό. Στη λήξη συνδιοργάνωσαν μία «γιορτή του λόγου» στην οποία παρουσιάστηκαν από τους μαθητές τα ρητορικά αγωνίσματα μπροστά σε κοινό.

Με όλους τους παραπάνω τρόπους ενδυναμώθηκε η αυτοεκτίμηση των μελών της ομάδας και έγινε πιο αποτελεσματική η διαπροσωπική επικοινωνία μεταξύ τους αλλά και με τους συναθρώπους τους. Άλλωστε, η διδασκαλία της ρητορικής τέχνης είναι ένας βιωματικός και ευχάριστος τρόπος μάθησης που βασίζεται στην αλληλόδραση, καθώς η ομάδα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να απαλλαγούν από τον ανταγωνισμό , να αισθάνονται ασφαλείς και τελικά να μαθαίνουν μέσα από τη συμμετοχή τους στην κοινή δράση και στη συλλογική δημιουργία.

Συντονιστής του εκπαιδευτικού ομίλου ορίστηκε η εκπαιδευτικός Κοτρότσου Χριστίνα ΠΕ02.

Η υπεύθυνη του Εκπαιδευτικού Ομίλου

Κοτρότσου Χριστίνα ΠΕ02

 

Στο πλαίσιο του Εκπαιδευτικού Προγράμματος «Et si on lisait en francais? – Κι αν διαβάζαμε γαλλικά;» που πραγματοποιήθηκε στο 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος» κατά το σχολικό έτος 2022-2023, οι μαθητές/τριες ήρθαν σε επαφή με τη γαλλική λογοτεχνία μέσω της εκφραστικής ανάγνωσης γαλλικών ποιημάτων και πεζών.

Επίσης, δύο μαθήτριες του σχολείου μας έλαβαν μέρος στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μαραθώνιος ανάγνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων 2024: Στον δρόμο για το 2024», που διοργάνωσε από τις 14/3/2023 έως τις 25/4/2023 το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας. Στόχος του προγράμματος ήταν μέσω της ανάγνωσης 2024 βιβλίων μέσα σε 42 ημέρες από τους μαθητές/τριες  σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλης της χώρας να καλλιεργηθούν οι αξίες του Ολυμπισμού, της αλληλοβοήθειας και της αλληλεγγύης.

Η υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων

Χαριτίνη  Αραπάκη, ΠΕ05

 

Στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων «Όχι στο Κάπνισμα, Ναι στην Άθληση» και «Όχι στο Αλκοόλ, ναι στην Άθληση» που πραγματοποιήθηκαν στο 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος» κατά τη σχολική χρονιά 2022-2023, πρωταρχικός σκοπός ήταν η διαθεματική προσέγγιση των προβλημάτων που προκαλούνται στον ανθρώπινο οργανισμό από τις εξαρτήσεις του αλκοόλ και του καπνίσματος, η πρόληψη και η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών, με απώτερο στόχο την υιοθέτηση συμπεριφορών που προάγουν την ποιότητα ζωής.

Οι υπεύθυνοι των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων

Νικολέττα Χονδροπούλου, ΠΕ04.01

Γεώργιος Κουτσοβίτης, ΠΕ03

 

Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Περιηγούμαι και Περιγράφω τον Τόπο μου» που πραγματοποιήθηκε τη φετινή σχολική χρονιά είχε ως βασικούς παιδαγωγικούς στόχους τη συνεργασία, την ομαδικότητα, τη δημιουργικότητα, την καλλιέργεια του γλωσσικού γραμματισμού, τη βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση, τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης και τον κριτικό αναστοχασμό, με απώτερο σκοπό τα επιτεύγματα αυτά να επιδράσουν ευεργετικά στο μαθησιακό κλίμα της σχολικής τάξης και να ενισχύσουν την ευγενή άμιλλα. Οι μαθητές/τριες του τμήματος Β3 του σχολείου μας, που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, ήρθαν σε επαφή με ταξιδιωτικά κείμενα σπουδαίων λογοτεχνών του 20ού αιώνα που αναφέρονται στη Σπάρτη, τον Μυστρά και τον Ταΰγετο, και ανέλαβαν να εκπονήσουν ατομικές ή/και ομαδικές εργασίες. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες ενισχύθηκαν με επισκέψεις σε διάφορους χώρους και μουσεία, με σκοπό τη βιωματική επαφή των μαθητών/τριών με την πολυδιάστατη φυσιογνωμία της Σπάρτης και εν γένει της Λακωνίας. Προς την κατεύθυνση αυτή υποστηρικτικό ρόλο είχε η συνδρομή και οι διευκολύνσεις που παρείχαν οι τοπικοί φορείς και συγκεκριμένα η Κουμαντάρειος Πινακοθήκη Σπάρτης, ο Δήμος Σπάρτης, ο Δήμος Μονεμβασίας, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Λακωνίας και η Πνευματική Εστία Σπάρτης.

Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί

Νεκτάριος Σκάγκος, ΠΕ02

Βασιλική Φωτάκου, ΠΕ02.50


Οδός Εμπόρων