Vekrakos
Spartorama | Ούτε 300 Σπαρτιάτες δεν υπερασπίστηκαν τις «Θερμοπύλες» του Δημήτρη Μηνακάκη στο Σαϊνοπούλειο

Ούτε 300 Σπαρτιάτες δεν υπερασπίστηκαν τις «Θερμοπύλες» του Δημήτρη Μηνακάκη στο Σαϊνοπούλειο

Ν.Μ. 10/07/2021 Εκτύπωση Δημοτικά Εκδηλώσεις Κοινωνία Πολιτισμός Σαϊνοπούλειο Συναυλίες
Ούτε 300 Σπαρτιάτες δεν υπερασπίστηκαν τις «Θερμοπύλες» του Δημήτρη Μηνακάκη στο Σαϊνοπούλειο
«…όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)/ ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,/ κ’ οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε»
Οδός Εμπόρων

Το βράδυ της Τετάρτης 8 Ιουλίου 2021, βρέθηκα στο Σαϊνοπούλειο αμφιθέατρο όπου είχα την τύχη να παρακολουθήσω την συναυλία της Συμφωνικής ορχήστρα της ΕΡΤ που παρουσίασε σε παγκόσμια πρεμιέρα το νέο συμφωνικό έργο του καταξιωμένου συνθέτη Δημήτρη Μηνακάκη (βλέπε και άρθρο εδώ).

Το έργο το συνέθεσε ο κ. Μηνακάκης ειδικά για την επέτειο των 2.500 χρόνων από την μάχη των Θερμοπυλών είχε δε τον τίτλο «Θερμοπύλες». Επέλεξε δε για την πρεμιέρα του την πόλη καταγωγής τόσο του συνθέτη όσο και των ηρώων  του.

Δεν θα επιχειρήσω ουσιαστική κριτική στο έργο, οφείλω όμως να προσυπογράψω την άποψη του κ. Ιωάννη Μητράκου (βλέπε άρθρο εδώ), και να πιστοποιήσω με τη σειρά μου ότι οι τυχεροί ακροατές οδηγήθηκαν σε μοναδικές στιγμές ονειρικού ταξιδιού στoν χώρο και στον χρόνο της μάχης, πλημμυρισμένοι από πρωτόγνωρο θαυμασμό και συγκίνηση για την αυτοθυσία των ηρώων (των δικών μας ηρώων), μέσα από περίτεχνα μουσικά μονοπάτια όπου ανίχνευε κανείς ηχητικά μοτίβα από μια ενιαία Ελλάδα όλων των εποχών.

Φυσικά και η εκτέλεση του έργου από τους έμπειρους μουσικούς της Συμφωνικής Ορχήστρα της ΕΡΤ, κάτω από την εμπνευσμένη καθοδήγηση του μαέστρου Στάθη Σούλη, ήταν άψογη, οδηγώντας σε μια από τις πιο επιτυχημένες καλλιτεχνικά βραδιές στην ιστορία του Σαϊνοπουλείου Ιδρύματος.

Υπογραμμίζω την λέξη «καλλιτεχνικά» αφού κατά τα λοιπά η βραδιά μόνο επιτυχημένη δεν ήταν. Ακόμη έχω στα μάτια μου την μαυροφορεμένη φιγούρα της αξιοσέβαστης Χρυσαυγής Σαϊνοπούλου (προέδρου του ιδρύματος), πικραμένης και συγχρόνως οργισμένης να ωρύεται γοερά ή να κλαίει κραυγάζοντας, πως είναι δυνατόν οι Σπαρτιάτες να αγνοούν μια τέτοια εκδήλωση και πως ίσως αυτή ήταν η τελευταία φορά που παρουσιάστηκε κλασσική μουσική στο Σαϊνοπούλειο.

Ναι, οφείλω να το πω. Οι θεατές δεν ξεπερνούσαν τους διακόσιους σε ένα θέατρο χωρητικότητας 1.500 θεατών. Η εικόνα του κοινού ήταν απογοητευτική και ούτε φωτογραφία δεν τολμώ να παρουσιάσω.

Από τις αρχές του τόπου, παρόντες ο κ. Δήμαρχος, η αντιδήμαρχος κα Δεδεδήμου και η κα Δαράκη πρόεδρος του Νομικού Προσώπου Πολιτισμού του Δήμου η οποία προσπάθησε με την εισαγωγική της παρουσίαση να σώσει τα προσχήματα. Έτερος ουδείς.

Εδώ αρχίζουν τα εύλογα ερωτήματα. Πως είναι δυνατόν μετά από όλη αυτή την διαφήμιση που έκανε η Δημοτική Αρχή περί λαμπρού εορτασμού των 2.500 χιλιάδων χρόνων από την μάχη των Θερμοπυλών, μετά την ύψιστη τιμή που μας έκανε ο μεγάλος συνθέτης, να μας αφιερώσει ένα έργο το οποίο θα ακουστεί και θα ξανα-ακουστεί, να καταλήξουμε ως πόλη να είμαστε τόσο αδαείς ή/και απαξιωτικοί;

Πολλά τα επιχειρήματα που ακούστηκαν:

  • Έφταιγε ο ημιτελικός του Euro  2020, γι΄ αυτό δεν ήρθε κόσμος. Αν και το κοινό των δυο θεαμάτων δεν πολυταυτίζεται, αυτό εύκολα θα μπορούσε να αποφευχθεί, δεδομένου ότι το πρόγραμμα του Euro  2020, είχε ανακοινωθεί πολύ πριν το πρόγραμμα του Σαϊνοπουλείου.
  • Ο κόσμος δεν πληρώνει για κλασσική μουσική. Η συγκεκριμένη εκδήλωση ήταν με ελεύθερη είσοδο (άκουσα ότι το κόστος της συναυλίας, ακριβώς επειδή ήταν μεγάλο, καλύφθηκε από την Περιφέρεια).
  • Στον κόσμο δεν αρέσει η κλασσική μουσική. Μια αυθαίρετη γενίκευση που δεν αποδίδει το μουσικό κλίμα σε μία πόλη όπου ανθεί Μουσικό Σχολείο, παράρτημα του Εθνικού Ωδείου και πολλά ιδιωτικά ωδεία με διακρίσεις μάλιστα στην κλασσική μουσική. Σίγουρα υπάρχει ένα ποσοστό φιλόμουσων που μπορεί να εκτιμήσει μια συμφωνική συναυλία. Αν σε ένα Δήμο με συνολικό πληθυσμό 40.000 κατοίκους εμφανίζονται μόλις 200 για να ακούσουν μια από τις καλύτερες συμφωνικές ορχήστρες της χώρας, τότε αποτελούμε στατιστικό παράδοξο.

Πως είναι δυνατόν η Δημοτική Αρχή, μετά από όλη αυτή την σχετική φιλολογία, να μην κινητοποιηθεί σύσσωμη για να παραστεί στην πιο σημαντική εκδήλωση των 2.500 χρόνων; Μήπως θεωρεί ότι η 11 μέτρων επερχόμενη περικεφαλαία της Spartan Race είναι πιο σημαντική  για την επέτειο; Όσον αφορά τις υπόλοιπες αρχές του τόπου, μια σύντομη έρευνα υποδεικνύει ότι δεν εστάλησαν ποτέ επίσημα προσκλήσεις εκεί όπου κατά παράδοση συνηθίζεται, ούτε ακόμη στο Μουσικό Σχολείο και στα Ωδεία της πόλης ώστε να κινητοποιήσουν τους μαθητές τους.

Σε κάθε περίπτωση ήταν ένα τραγικό οργανωτικό φάουλ αυτό που συνέβη την Τετάρτη στο Σαϊνοπούλειο και εγγράφεται στο παθητικό των διοργανωτών. Το όραμα του αείμνηστου Γεώργιου Σαϊνόπουλου ήταν, σταδιακά το Φεστιβάλ του Ιδρύματος -στο πανθομολογούμενα ωραιότερο σύγχρονο θέατρο της Πελοποννήσου- να εξελιχθεί σε διεθνές και να έρχονται από τα πέρατα του κόσμου καλλιτέχνες να υμνήσουν Αρχαία Σπάρτη και Μυστρά.

Προς το παρόν τρώμε την σκόνη της Καλαμάτας που πρωτοπορεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο με το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού. Σας συμπαραστεκόμαστε κα Σαϊνοπούλου. Εάλω η αισθητική. Πάντα αυτή είναι η πρώτη που παρακμάζει. Ας δούμε τι άλλο θα ακολουθήσει.

 

Ν. Μ.


Οδός Εμπόρων