Vekrakos
Spartorama | «Ρυθμός των Βυζαντινών» από τον Γεώργιο Κόρδη

«Ρυθμός των Βυζαντινών» από τον Γεώργιο Κόρδη - video

Γεώργιος Κόρδης 30/10/2022 Εκτύπωση Άρθρα Κοινωνία Φιλοσοφία
«Ρυθμός των Βυζαντινών» από τον Γεώργιο Κόρδη
Ο Ελληνικός ρυθμός προϋποθέτει την κατάργηση ή υπέρβαση της συμμετρίας και συνεπώς της ισορροπίας πράγμα που συνεπάγεται την δημιουργία μιας αέναης κατάστασης ταυτόχρονης κινήσεως και σταθερότητας.
Οδός Εμπόρων

Η βυζαντινή ζωγραφική, ως συνέχεια της ελληνικής εικαστικής παράδοσης, είναι γραφή, κι όχι αναπαράσταση. Δεν στοχεύει να αναπαραστήσει όσα φαίνονται γύρω μας με τρόπο εξωτερικό. Όσο κι αν  μιμείται, λιγότερο ή  περισσότερο, το φαινόμενο,  στην πραγματικότητα και κατ΄ ουσίαν η δομή της υπαγορεύεται από τη λογική της γραφής.  Είναι η παράθεση οπτικών μορφών επάνω σε μια επιφάνεια με στόχο να σχηματιστεί μια «πληροφορία» που απευθύνεται στον θεατή, σε κάθε θεατή. Η σύνθεση των οπτικών αυτών στοιχείων γίνεται «ελεύθερα» και δεν περιορίζεται από τον τρόπο που αυτές οι μορφές υπάρχουν στην «φαινομενική φύση». Η σύνθεση ακολουθεί την ρυθμική αγωγή και εντός της εικαστικής μορφής αλλά και ως προς τον θεατή. Διότι η εικαστική μορφή, όπως και κάθετι τι ελληνικό δημιούργημα δεν είναι ποτέ μονοδιάστατο. Είναι τουλάχιστον δυσδιάστατο και συνεπώς διαλεκτικό. Υπάρχει ως πρός, έχει αναφορά και υπάρχει υπό όρους και συνθήκες. 

Ο Ελληνικός ρυθμός προϋποθέτει την κατάργηση ή υπέρβαση της συμμετρίας και συνεπώς της ισορροπίας πράγμα που συνεπάγεται την δημιουργία μιας αέναης κατάστασης ταυτόχρονης κινήσεως και σταθερότητας. Μια κίνηση εν στάσει και μια στάση εν κινήσει. Κι αυτή η δυναμική κατάσταση είναι η δομή, δηλαδή το ίδιο το πράγμα.

Με τον τρόπο αυτό το εικαστικό γεγονός κοινωνεί-μετέχει των ιδιοτήτων του κόσμου (ακινησία-αϊδιότητα και ταυτόχρονη τρεπτότητα-κίνηση)  και γίνεται κόσμος.

Ο ρυθμός ως κατάσταση ταυτόχρονης αενάου κινήσεως και σταθερότητας δεν ορίζεται ούτε περιγράφεται καθόσον δεν είναι κάτι συγκεκριμένο, εφόσον είναι ένα γίγνεσθαι. Το ρυθμό τον αιθάνεσαι δεν τον βλέπεις.

Κι ο «καλλιτέχνης» άμα κληθεί να ζωγραφίσει το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να εισέλθει στην κατάσταση αυτή και να χορέψει ψυχή τε και σώματι και καρδία καθαρή.

Εκεί σε αυτόν τον «χορό» δεν υπάρχουν λογικές έννοιες και σχολαστικοί ορισμοί ούτε οι συνήθεις συμβατικές επιδώξεις της μίμησης εξωτερικών χαρακτηριστικών της «φύσης».

Ο ρυθμός είναι κατάσταση μανικής έκστασης και εθελούσιας παράδοσης της ψυχής στην «πυρά», είναι εκουσία κατάλυση των ορίων του νου για να ελευθερωθεί ο νους και να περάσει από το σχολαστικόν και βασανιστικόν ορίζειν στην απελευθερωτική ερωτική μέθεξη και στο αέναο γίγνεσθαι, σε ένα υπέροχο ουσιαστικό τίποτα, να γίνει αόρατο ορατό φως και η τα πάντα λαλούσα σιωπή.

Το ρυθμό σαν το «χορέψει» καλά κανείς γεννιέται ο κόσμος απ΄ την αρχή όχι για να πεθάνει αλλά για να ξαναγεννηθεί και πάλι απ΄ την αρχή. Ο ρυθμός της Αναστάσεως είναι προάγγελος, απαυστος κήρυκας της αέναης ζωής.

Καληνύχτα


Γεώργιος Κόρδης, kordis.gr


Οδός Εμπόρων