Τρίτη, 2 Σεπτεμβρίου 2025
Ο Ιάκωβος Καµπανέλλης πίστευε στους µικρούς θύλακες της επαρχίας που µπορούν να κάνουν την αλλαγή. Η ΕΘΟΑΜ το επέτυχε!
Ο Αύγουστος είναι ο µήνας των πανηγυριών· και
όλα προσχηµατικά αφορµώνται από την Κοίµηση της Θεοτόκου, τη µεγαλύτερη
Θεοµητορική γιορτή της χριστιανοσύνης, ειδικά των Ορθοδόξων. «Κοίµηση» και
«εορτασµός»· θάνατος και γιορτή! Μοιάζουν αντικρουόµενες έννοιες, αντιφατικές.
Αλλά δεν πρόκειται για θάνατο, αφού η Μητέρα του Λόγου «µετέστη προς την ζωήν». Δικαιολογηµένος, λοιπόν, ο εορτασµός µεσούντος
του Αυγούστου, ο οποίος απώλεσε εν πολλοίς την κατάνυξη του Μεγάλου και του
Μικρού (ακόµη ωραιότερου) Παρακλητικού Κανόνα. Κράτησε, ωστόσο, ο Αύγουστος και
αστρονοµικά το ζώδιο της Παρθένου. Πέρα από τα πανηγύρια, για εκείνους που, χωρίς
να τους εναντιώνονται, δεν συµµετέχουν, υπάρχουν κι άλλες προτάσεις για τον
«εορτασµό» του Αυγούστου. Μια απ’ αυτές στα καθ’ ηµάς, στα λακωνικά όρια,
υπήρξε και η θεατρική παράσταση «Γαµπροί… απ’ το παράθυρο» που ανέβασε η
Ερασιτεχνική Θεατρική Οµάδα Ανατολικής Μάνης (ΕΘΟΑΜ). Η δηµόσια δράση της ΕΘΟΑΜ καταγράφεται από το
2017, τουλάχιστον στις αναζητήσεις µου στο διαδίκτυο. Εξαιρετικοί χώροι, όπως η
Κρανάη, το γραφικό νησάκι του Γυθείου, το Πνευµατικό Κέντρο της πόλης και το
εµβληµατικό της Αρχαίο Θέατρο, έχουν φιλοξενήσει παραστάσεις της Θεατρικής
Οµάδας. Το ρεπερτόριό της πλούσιο, ποικίλο και
αξιόλογο· κωµωδίες και διασκευές κλασικών έργων, έργα ιστορικά και σύγχρονα. Εν
ολίγοις θεατρικά έργα προς τέρψη και διασκέδαση, αλλά και για προβληµατισµό,
ειδικά σε θέµατα που απασχολούν τη σύγχρονή µας κοινωνία. Η φετινή καλοκαιρινή παράσταση της ΕΘΟΑΜ,
πρότεινε το έργο του Αλέκου Σακελλάριου µε τίτλο «Γαµπροί… απ’ το παράθυρο».
Για την υπόθεση, αντιγράφω από το πρόγραµµα: «Ο Μπάµπης και ο Αρίστος είναι δύο
φτωχαδάκια της Αθήνας του 1960. Ένα βράδυ, κατά τύχη, γνωρίζουν δύο
ευκατάστατες αδελφές και για να τις εντυπωσιάσουν, σκαρφίζονται την ύπαρξη ενός
δήθεν εκατοµµυριούχου θείου από την Αµερική και τις πείθουν ότι έχουν κι αυτοί
λεφτά. Τα πράγµατα περιπλέκονται όµως, όταν ένα βράδυ ξαφνικά, τους
επισκέπτεται… ο θείος από την Αµερική». Πρόκειται φυσικά για τη γνωστή κινηµατογραφική
ταινία που µε τον τίτλο «Ο Γόης» είχε γυριστεί, µε το ίδιο σενάριο, το 1969,
από τη Φίνος Φιλµ σε σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη. Η κινηµατογραφική ταινία
έχει επανειληµµένα προβληθεί και από την τηλεόραση. Εικάζω, λοιπόν, ότι οι
περισσότεροι από τους θεατές της παράστασης της ΕΘΟΑΜ, θα γνώριζαν την υπόθεση,
θα θυµόντουσαν τις επιτυχηµένες ατάκες και, χωρίς να το θέλουν, θα ανακαλούσαν και
τους εξαιρετικούς ηθοποιούς, όπως υπήρξαν ο Κώστας Βουτσάς, ο Χρόνης Εξαρχάκος
και ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος. Κι όµως, παρόλες τις αναγωγές στην ταινία, η
θεατρική παράσταση στάθηκε αυτοδύναµη ως να την έβλεπε κανείς για πρώτη φορά.
Συνιστά –κι αυτό– εποµένως, ένα αδιάψευστο στοιχείο της επιτυχίας της. Ο Δηµήτρης Δεµοιράκος, ως σκηνοθέτης, και οι
πολλοί συνεργάτες του –µια πλειάδα ηθοποιών, βοηθών σκηνοθέτη, βοηθών
παραγωγής– εργάστηκαν όλοι συντονισµένα, χωρίς βεντετισµούς, αναδεικνύοντας το
πνεύµα µιας άλλης εποχής, µε αναγωγές και στο «τώρα». Αδιάλειπτο το αυθόρµητο
γέλιο κατά τη διάρκεια της παράστασης και η επιδοκιµασία του κοινού στο τέλος κράτησε
στη σκηνή τους ηθοποιούς και όλους τους συντελεστές για πολλή ώρα. Η παράσταση (προσφερόµενη εντελώς δωρεάν) δεν
θα µπορούσε να αφήσει αυτές τις εντυπώσεις, εάν έλειπε η υποδοµή: η
κλιµατιζόµενη, καλαίσθητη αίθουσα του Πνευµατικού Κέντρου Γυθείου. Κατά την
είσοδο ξάφνιαζαν οι άνθρωποι (παιδιά· άντρες και γυναίκες κάθε ηλικίας) που
είχαν σχηµατίσει µεγάλη ουρά. Στο τέλος της παράστασης δεν ξάφνιαζαν βέβαια καθόλου
τα κολακευτικά σχόλια στα πηγαδάκια που σχηµατίστηκαν κατά την έξοδο. Φίλοι, επαγγελµατίες, γνωστοί, επάνω στη
σκηνή, προκαλούσαν µεγαλύτερη έκπληξη και περισσότερο γέλιο· ειδικά, όταν η
καθηµερινή συναλλαγή, ο άψογος επαγγελµατισµός, µεταµορφώνονταν στη σκηνή σε
κάτι διαφορετικό που άφηνε πολύ πίσω τις γνωστές, τις οικείες εικόνες των
προσώπων. Ο Ιάκωβος Καµπανέλλης πίστευε στους µικρούς
θύλακες της επαρχίας που µπορούν να κάνουν την αλλαγή. Η ΕΘΟΑΜ το επέτυχε! Την
ευχαριστούµε και ευχόµαστε να συνεχίσει να διασκεδάζει και να µας διασκεδάζει! Σηµείωση: Τους συντελεστές της παράστασης,
καθώς και πλούσιο φωτογραφικό υλικό, µπορεί ο/η ενδιαφερόµενος/η να δει στη
σελίδα της ΕΘΟΑΜ στο Facebook. Ευχαριστώ τον Γιάννη Κληροδέτη, πουέπαιζε στην
παράσταση, για τη διάθεση των φωτογραφιών. Γεωργία Κακούρου-Χρόνη, periou.gr