Vekrakos
Spartorama | Δωδέκατη Διάλεξη, του Δεύτερου Κύκλου Ομιλιών, από τον Απόστολο Πιερρή

Δωδέκατη Διάλεξη, του Δεύτερου Κύκλου Ομιλιών, από τον Απόστολο Πιερρή

Spartorama 10/05/2018 Εκτύπωση Απόστολος Πιερρής Εκδηλώσεις
Δωδέκατη Διάλεξη, του Δεύτερου Κύκλου Ομιλιών, από τον Απόστολο Πιερρή
«Ο Χρησμός του Απόλλωνα και ο Θρίαμβος της Σπάρτης: το Νόημα της Κοσμικής Παιδιάς», Παρασκευή 11 Μαΐου, 8.30 το βράδυ, στη αίθουσα του Εμπορικού Συλλόγου, Γκορτσολόγου 97
Οδός Εμπόρων

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΠΑΡΤΗΣ

Κύκλος Β’

                               

Η Σπάρτη

από την Δημιουργία του Ελληνισμού

στην Ελληνική Ηγεμονία.

Το Λακεδαιμόνιο Θέρος

(556-371 π.Χ.) 

Φθάσαμε σε ένα νευραλγικό σημείο των φετινών μας αναζητήσεων για την Δωρική ουσία του κλασσικού Ελληνισμού και τον αξονικό ρόλο της Σπάρτης στην δημιουργία του. Η Μορφή του Πελοποννησιακού Πολέμου και το Αίνιγμα της έκβασής του είναι το προκείμενο ζήτημα.

Στον Χρυσούν Αιώνα η Αθήνα επιδιώκει να καταδείξει την συμβατότητα του Δωρικού πνεύματος και ουσίας του Ελληνισμού με την επιτυχία στον χρόνο. Θριαμβεύει στον χρόνο επί του Χρόνου: ηγεμονία, οικονομική αυτοκρατορία, ναυτική δύναμη, «κανονικός» τρόπος ζωής, αβίαστες οικογενειακές και κοινωνικές σχέσεις, άνεση και απόλαυση βίου μαζύ με «έξυπνη» φροντίδα στα επαγγελματικά θέματα και το πολιτικό πεδίο, - όλα τα του χρόνου ρυθμίζονται χωρίς να μειώνεται, αντιθέτως να κορυφούται, η επί-δειξη  του νοήματος της ύπαρξης στον υψηλό πολιτισμό.

Η Σπάρτη εμμένει στην Δωρική αυθεντικότητα: η επι-φάνεια του Απόλυτου Είναι στην εορταστική παιδιά της Αιωνιότητας αγνεύει από τον γενεσιουργό και θανατηφόρο ρύπο του γίγνεσθαι και φθείρεσθαι. Ο θρίαμβος στον χρόνο είναι τελικά θρίαμβος του Χρόνου.  Η βασιλεία του πρωθήβη Άνακτος του κάλλους δεν συνάδει με πρωτεύουσα μέριμνα κυριαρχίας, οικονομίας, πολιτικής,  οικογένειας. Ο νικητής των Πλαταιών Παυσανία τιμωρείται για την ηγεμονική συμπεριφορά και στρατηγική του.

Η Σπάρτη φανερώνει στρατηγικό δισταγμό κατά την διάρκεια του 5ου αιώνα στην πεντηκονταετία μεταξύ των Μηδικών Πολέμων και της έκρηξης του Πελοποννησιακού. Υπογράφει τις Σπονδές Ειρήνης το 445 π.Χ. που δίνουν στην Αθήνα την απερίσπαστη απασχόληση με την ηγεμονία της. Εν τέλει σύρεται στον διπολικό αγώνα του Πελοποννησιακού Πολέμου εξ αιτίας της Αθηναϊκής σκληρότητας στην διαχείριση της έγχρονης μέριμνας. Η Αθήνα εξευμενίζει τον Μεγάλο Θεό (Καθαρμός της Δήλου, ανέγερση του ναού του Επικουρίου Απόλλωνα στις Βάσσες της Φιγάλειας από τον Ικτίνο). Και παρά πάσαν κοσμική «λογική», αλλά κατά τον εξ αρχής Χρησμό του Μαντείου των Δελφών, η Σπάρτη στέφεται από την Νίκη. Η παιδιά του κάλλους επιβάλλεται επί της σοβαρότητας του κάλλους.

Θα αναλύσω τις διαδικασίες και την σημασία αυτής της απροσδόκητης, «παράλογης», χαρακτηριστικά Ελληνικής νίκης. Και θα εντρυφήσω στην πολιτισμική διάσταση του αγώνα: στην Σοφιστική, στην Ρητορική, στην φιλοσοφία του Σωκράτη, την τραγωδία του Ευριπίδη, την κωμωδία του Αριστοφάνη.

Ο θεματικός τίτλος της ομιλίας σηματοδοτεί την ανάπτυξη:

 

Ο Χρησμός του Απόλλωνα και ο Θρίαμβος της Σπάρτης:

το Νόημα της Κοσμικής Παιδιάς.

 

-------

 

Και αυτήν την φορά η προσεχής συνάντηση και ομιλία του Κύκλου που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 11 Μαΐου, 8.30 το βράδυ, θα γίνει στην Αίθουσα του Εμπορικού Συλλόγου Σπάρτης, Γκορτσολόγλου 97 (συνεχίζονται οι εκδηλώσεις του ΝΠΠΠ Δήμου Σπάρτης στην Αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου στην Βιβλιοθήκη).

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Μετά την ομιλία θα υπάρξει χρόνος για συζήτηση.


Οδός Εμπόρων