Vekrakos
Spartorama | Η Ευσταθία σε αποκλειστική συνέντευξη στο spartorama.gr

Η Ευσταθία σε αποκλειστική συνέντευξη στο spartorama.gr

Ν.Μ. 22/12/2019 Εκτύπωση Δημοτικά Θέατρο Κοινωνία Μουσική Πολιτισμός
Η Ευσταθία σε αποκλειστική συνέντευξη στο spartorama.gr
«Η έκπτωση δεν είναι τωρινό φαινόμενο απλά τώρα έχει πολλά μέσα για να δίνει το παρόν της»
Οδός Εμπόρων

Στον πολυχώρο «Οινοκράτης Piano Bar», συνεπικουρούμενη από την άξια καλλιτέχνιδα Έρρικα Πατρικίου και τον σημαντικό πιανίστα Χάρη Μπότση, την Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2019, έδωσε μια εξαιρετικά επιτυχημένη συναυλία η γνωστή συνθέτης, στιχουργός, τραγουδοποιός και θεατρική συγγραφέας, Ευσταθία, ενθουσιάζοντας το Σπαρτιατικό κοινό (δείτε και άρθρο εδώ). 

Η καλλιτέχνης που ξετύλιξε το πολυσχιδές ταλέντο της σε μια ποιοτική βραδιά γεμάτη μουσική, τραγούδι και θεατρικές ερμηνείες, είχε την καλοσύνη να παραχωρήσει μια σύντομη, αλλά πιστεύουμε αντιπροσωπευτική συνέντευξη, αποκλειστικά στο spartorama.gr. 

Από κοντά η Ευσταθία, είναι μια όμορφη ντελικάτη παρουσία, ευγενής μορφή με όμορφα χαρακτηριστικά και ήρεμη έκφραση. Μέσα από τα γυαλιά της όμως διακρίνεις ένα δυναμικό γεμάτο ένταση βλέμμα, που αμέσως σου δικαιολογεί αυτό που βγαίνει από τα τραγούδια της, το πώς αυτό το πλάσμα των 45 -το πολύ-  κιλών, που φαίνεται σαν μόνιμα να σου προσφέρει χαμογελαστά ένα λουλούδι, μπορεί ξαφνικά με έναν στίχο της να προκαλέσει τέτοια «αστάθεια» και να σου εκσφενδονίσει μια δυνατή γροθιά στο στομάχι ρίχνοντάς σε κατάχαμα να κλαις και να πονάς για την αλήθεια ή το ψέμα της ζωής. 


Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης:

 

Πέρα από εξαιρετική τραγουδοποιός που είστε, διαθέτετε και μια εξαιρετική φωνή, μοναδικής χροιάς, ηχητικής δύναμης και ερμηνευτικών δυνατοτήτων. Δεν φαίνεται όμως να είναι στους στόχους σας μια αμιγώς ερμηνευτική καριέρα όπου κατά την γνώμη μου θα διαπρέπατε και εκεί. Είναι αλήθεια αυτό;

Κατά αρχάς σας ευχαριστώ πολύ για τα όμορφα λόγια σας! Ναι, είναι αλήθεια ότι αισθάνομαι πιο πολύ δημιουργός. Ξεκίνησα πρώτα να γράφω τραγούδια και αφού έτρεχα σε όλες τις εταιρείες ψάχνοντας κάποιον άλλον καλλιτέχνη να τα πει, δεν τα κατάφερα εν τέλει και αναγκάστηκα να τα πω μόνη μου. Εδώ κολλάει αυτό που λένε «κάθε εμπόδιο για καλό».

 

Η μουσική σας -κατά τη γνώμη μου- φαίνεται να έχει επιρροές από τους τζαζ ήχους της Νέας Ορλεάνης, τις παλιές μελωδίες της δεκαετίας του ’30 και ’40, και συγγένεια με τους ήχους τραγουδοποιών όπως των Κηλαηδόνη, Γερμανού, Κραουνάκη, κ.α. (ακόμη και Tiger Lilies θυμίζει μερικές φορές). Πείτε μας ποιες είναι οι μουσικές σπουδές και επιρροές σας;

Μου άρεσαν πολύ τα μπλουζ, χωρίς όμως να ακούω συστηματικά. Γενικά άκουγα πολλά είδη μουσικής και ό,τι μου άρεσε ή μου έκανε εντύπωση έβγαινε και στη σύνθεσή μου. Όσο για τους τραγουδοποιούς που προαναφέρατε είναι όλοι αγαπημένοι μου και θα προσθέσω την Αφροδίτη Μάνου, τη Μελίνα Τανάγρη, την Αρλέτα και πολλούς άλλους. Από τη διεθνή ποπ σκηνή μεγάλωσα με τα ακούσματα των 70s και 80s: Ντέιβιντ Μπάουι, Έλτον Τζον, Κέιτ Μπους, Μιλέν Φαρμέρ, είναι ατελείωτη η λίστα. Πολλά και διαφορετικά είδη όπως προείπα. Μπορώ να πω ότι είμαι αυτοδίδακτη συνθέτης αν και σπούδασα κάποια χρόνια στο ωδείο κλασσικό πιάνο.

 

Από την άλλη πλευρά ο στίχος σας είναι εντελώς πρωτότυπος. Σατιρικός, περιπαιχτικός και εύστοχος, ενίοτε δεικτικός, κτυπάει κατευθείαν στην καρδιά των ακροατών προκαλώντας ανάμικτα συναισθήματα. Επειδή είναι γνωστό ότι είστε και συγγραφέας είμαι σίγουρος ότι θα μπορούσατε να γράψετε πιο ποιητικά λόγια για τα τραγούδια σας. Και όμως δεν το κάνετε. Γιατί αυτή η επιλογή σας;

Νομίζω ότι η ποίηση γενικά, χαρακτηρίζεται  από μια καθετότητα φιλοσοφικής και μεταφυσικής διάστασης. Αυτή προσπαθώ να εφαρμόσω. Δουλεύω πολύ προσεκτικά πάνω στο στίχο, επιθυμώ να είμαι ακριβής και ευρύχωρη επίσης. Δεν με ενδιαφέρουν τα «καλολογικά» στοιχεία.

 

Σας θυμάμαι από τον διαγωνισμό τραγουδιού Θεσσαλονίκης, όπου το 2005 πήρατε το τρίτο βραβείο. Τότε είπαν πολλοί ότι, πέρα από την εκπληκτική φωνή που διαθέτετε, επιτέλους μια νέα τραγουδοποιός  προσπαθεί να ανοίξει έναν καινούργιο μουσικό δρόμο στο Ελληνικό τραγούδι. Πιστεύετε ότι ικανοποιήσατε τις προσδοκίες του κοινού εκείνης της εποχής ή έχετε ακόμη δρόμο;

Κατ’ αρχάς ικανοποίησα τις δικές μου προσδοκίες. Ήθελα πολύ να φτιάξω τουλάχιστον ένα τραγούδι που να αντέχει στο χρόνο. Δεν ξέρω αν τα κατάφερα, θα δείξει. Τουλάχιστον έκανα ό,τι καλύτερο μπορούσα, εκείνη τη  στιγμή. Αν εκπληρώνεις τις δικές σου προσδοκίες, είσαι ευχαριστημένος από τον εαυτό σου, αυτομάτως ικανοποιείται και το σύνολο.

 

Ανάμεσα σε όλα αυτά έχετε εκδώσει και βιβλίο με στίχους και κείμενά σας και έχετε γράψει θεατρικά έργα στο ανέβασμα πολλών από τα οποία συμμετέχετε με διάφορους τρόπους (ως αφηγήτρια ή γράφετε την μουσική ή τραγουδάτε κ.τ.λ.). Είναι -κατά την γνώμη μου- εμφανής η θεατρικότητα στην ερμηνεία των τραγουδιών σας. Μήπως η  μουσικότητα που σας διακατέχει σας βοηθά και στα θεατρικά σας πονήματα;

Όλα είναι ένα, βοηθούν το ένα το άλλο, η μία τέχνη εισχωρεί «στα χωράφια» της άλλης και κάνουν τα σύνορα πολύ ρευστά. Η τέχνη του να γράφεις για το θέατρο ή να γράφεις τραγούδια ή ποιήματα ή μουσικές προέρχονται από την ίδια δεξαμενή της έμπνευσης.

 

Ποια είναι η γνώμη σας για την πορεία του Ελληνικού τραγουδιού; Μήπως στις μέρες μας, όλα κατάντησαν να μοιάζουν με «μια ηλίθια παράσταση/ ένα reality show»;

Πάντα υπάρχουν και θα υπάρχουν καλά τραγούδια και ενδιαφέροντες καλλιτέχνες και πάντα θα ελλοχεύει ο κίνδυνος της έκπτωσης αυτών. Η έκπτωση δεν είναι τωρινό φαινόμενο απλά τώρα έχει πολλά μέσα για να δίνει το παρόν της.

 

Έχετε σπουδάσει Θεολογία και όχι κατά τύχη (επειδή απλώς περάσατε σε αυτή τη σχολή) όπως οι περισσότεροι Έλληνες. Άρα σίγουρα την τελειώσατε, εν πλήρη συνειδήσει, για την πνευματική χρησιμότητά της. Πιστεύετε ότι αυτές οι σπουδές, σας βοηθούν στη πορεία σας στη ζωή σε επαγγελματική αλλά και προσωπική βάση;

Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που σπούδασα θεολογία. Η θεολογία με έκανε να δω τα πράγματα διαφορετικά, μέσα από ένα άλλο πρίσμα, δεν είναι τυχαίο που συγκαταλέγεται στις λεγόμενες «ανθρωπιστικές επιστήμες». Και επίσης δεν είναι τυχαίο που αυτές οι επιστήμες βρίσκονται στις μέρες μας στα αζήτητα. Ίσως γιατί είναι μια πνευματική πολυτέλεια, όπως είναι και το πολυτονικό σύστημα που καταργήθηκε. Στους  «δούλους» όμως δεν χρειάζονται τέτοιες πολυτέλειες. Θλιβερή διαπίστωση. 

 

Νομίζω ότι τώρα που μιλάμε παίζεται θεατρικό σας έργο σε σκηνή στην Αθήνα. Μέχρι να ξαναρθείτε στην Σπάρτη και να σας χαρούμε σε μια καινούργια συναυλία, πείτε μας λίγα λόγια για αυτό, για όσους από τους αναγνώστες μας ενδιαφέρονται να το χαρούν, όταν ανέβουν στην Αθήνα. 

Αυτή η παράσταση είναι μια ευτυχής συγκυρία,  η «Απολογία της Μαρί Κιουρί» με την Πέγκυ Τρικαλιώτη. Το κείμενο και η μουσική είναι δικά μου, η σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία ανήκει στην Κίρκη Καραλή και επί σκηνής παίζουν επίσης ο χορευτής Κωνσταντίνος Παπανικολάου και η ηθοποιός Αγγελική Πασπαλιάρη. Θα παίζεται στο θέατρο «Σταθμός» μέχρι τέλη του Γενάρη. 

 

Σας ευχαριστούμε πολύ Ευσταθία για τον χρόνο σας, ήταν μεγάλη τιμή για μας. 

Εγώ σας ευχαριστώ πολύ και θα ήθελα να προσθέσω και από τη μεριά μου τα εξής: Αισθάνθηκα πολύ όμορφα στη συναυλία μου στη Σπάρτη γιατί βρέθηκα μπροστά σε ένα εκλεκτό κοινό και σε έναν πολιτισμένο χώρο. Είναι πολύ ευχάριστο να διαπιστώνεις μια δυναμική και στην περιφέρεια, είναι μια ακτίδα αισιοδοξίας ότι κάτι κινείται. Ο Οινοκράτης με εξέπληξε θετικά και αναμένεται μια συνεργασία στο άμεσο μέλλον. Αυτή τη φορά με μία παράστασή μου που έχει συζητηθεί πολύ την «Εφημερίδα Των Κυριών». Θα χαρούμε πάλι να μας τιμήσετε με την παρουσία σας.


Σίγουρα θα είμαστε, όπως και πολλοί Σπαρτιάτες, σας διαβεβαιώ!


N.M.



-------


Ευσταθία - Βιογραφικό

Η Ευσταθία (πλήρες όνομα Ευσταθία Μαντζούφα) γεννήθηκε και  μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Θεολογική σχολή Αθηνών.

Έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό με τη συμμετοχή της στο αναγεννημένο φεστιβάλ τραγουδιού Θεσσαλονίκης το 2005, με το τραγούδι «χωρίς εσένα» που απέσπασε το τρίτο βραβείο κερδίζοντας τις εντυπώσεις.

Ως τραγουδοποιός, έχει κυκλοφορήσει 4 προσωπικούς δίσκους με δικά της τραγούδια και πολυάριθμα cd singles.

Ως  ερμηνεύτρια, έχει επίσης ασχοληθεί ιδιαίτερα με το λεγόμενο «ελαφρό τραγούδι»  μελετώντας το διασκευάζοντας και δίνοντας  συναυλίες αφιερωμένες σ αυτό.

Εκτός από το χώρο της μουσικής, κινείται και στο χώρο του θεάτρου γράφοντας θεατρικά έργα, μουσικοθεατρικές παραστάσεις, μουσικές  και στίχους για το θέατρο. Το τελευταίο διάστημα παραδίδει σεμινάρια σε διαφόρους χώρους  με θέμα την τραγουδοποιία και ειδικά τη στιχουργική.

Επί σκηνής, δισκογραφικά ή θεατρικά έχει συναντηθεί με τους: Σταμάτη Κραουνάκη, Μαριανίνα Κριεζή, Λένα Πλάτωνος, Τάνια Τσανακλίδου, Μελίνα Τανάγρη, Στέλλα Γαδέδη, Μιχάλη  Δέλτα, Αντώνη Τουρκογιώργη, Γιάννη Ζουγανέλη,  Φίλιππο  Πλιάτσικα, ΟΝΑΡ, Μανώλη Φάμελο, Στάθη Δρογώση, Νίκο Ζιώγαλα, Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, Βαγγέλη Γερμανό, Δαυίδ Ναχμία, Μάνια Παπαδημητρίου, Άννα Φόνσου, Πέγκυ Τρικαλιώτη, Μαρία Κίτσου και πολλούς άλλους.

Δισκογραφία

  • Το Φιλανθρωπικό Γκαλά (Warner, 2003)
  • Χωρίς Εσένα Η Ζωή Θα Είναι (EMI, 2005)
  • Δεν Μπορεί, Εχει Meeting (EMI, 2007)
  • Eίναι Πολύ καλό Παιδί (ΛΥΡΑ, 2010)

Συμμετοχές, singles

  • «Σε ευχαριστώ» (2002 warner)
  • «Ουράνιο τόξο»Mιχάλη Δέλτα (2003 warner)
  • «Ταξιδεύοντας με άλλο ήχο» Φίλιππος Πλιάτσικας (2006 minos)
  • «λα πουπέ» Στέλλα Γαδέδη (2008 lyra)
  • «το τραγούδι της ανάσα» (2009 minos)
  • «Galapagos» feat Γιώργος Χατζηπαύλου (2013)
  • «Διακριτικά» (2015) (14music)
  • «Σε θέλω» feat Μαρία Κίτσου (2016) (PROTASIS)
  • «Για πες μου κάτι»  feat.Πέννυ Μπαλτατζή (2018 PROTASIS)

Έργα της θεατρικά – μουσικοθεατρικά

  • 2011- «Το υγιές βλάπτει σοβαρά την υγεία» ( Ευσταθία-Ανδρομάχη Μαρκοπούλου) στο θέατρο Ελιάρτ
  • 2012- 2013«Ο Διαδρόμος» ( μονόλογος με Μάνια Παπαδημητρίου σκην. Μάνια Παπαδημητρίου) θέατρο Ενδορφίνη κ Νέου Κόσμου
  • 2014- 2015  «Δανάη» ( Άννα Φόνσου, Δαυίδ Ναχμίας, Αλέξανδρος Μπουρδούμης Ευσταθία, Π. Πετράκης σκην. Δ. Μαλισσόβα) θέατρο Μπάτμιντον, Αθηναΐδα
  • SHREK  THE MUSICAL (προσαρμογή ελληνικών στίχων (σκην. Άγγελος Μέντης, Εθνικό θέατρο)
  • 2015- «Ό,τι μας λείπει» ( Ευσταθία σκην. Ε. Πολιτοπούλου) Αθηναΐδα
  • 2017-2018- «Σε θέλω» ( Μαρία Κίτσου κ Ευσταθία σκην. Μαρία Κίτσου)
  • 2017-2018- « Εφημερίς Των Κυριών» (Οικία Κατακουζηνού  Ανδρομάχη Μαρκοπούλου, Χάρης Μπότσης κ Ευσταθία σκην. Α. Μαρκοπούλου)
  • 2018- «Η Απολογία της Μαρί Κιουρί» (Πέγκυ Τρικαλιώτη σκην. Κίρκη Καραλή  θέατρο Σταθμός).
  • 2019- «Ο ταραχώδης βίος της Ριρίκας Σβάιτσερ» (Έλενα Χατζηαυξέντη κ Ευσταθία, σκην. Έ.Χατζηαυξέντη, δημοτικό Θέατρο Λάρνακας, Cockpit theater, London)

Βιβλία

  • «Τέρμα για σήμερα ο μύθος» (εκδόσεις Ιανός ο Μελωδός, 2011)
  • «Η απολογία της Μαρί Κιουρί» (εκδόσεις Κάπα εκδοτική, 2018)
  • «ο διάδρομος» (εκδόσεις Κάπα εκδοτική, 2019)
  • «Εφημερίς των Κυριών» (εκδόσεις Κάπα εκδοτική, 2019)


Οδός Εμπόρων