Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου 2024
Η εταιρεία αναφέρει ότι χρησιμοποιεί τα στοιχεία που συλλέγονται για τρεις σκοπούς: για να παρέχει και να βελτιώνει τις υπηρεσίες της, να στέλνει στους πελάτες εξατομικευμένες προσφορές και να εμφανίζει στοχευμένες διαφημίσεις, για τις οποίες μερικές φορές απαιτείται το να μοιράζεται πληροφορίες με τρίτα μέρη.
Περισσότερες από 14 εκατομμύρια συσκευές σε όλο τον κόσμο
«τρέχουν» ήδη τα Windows 10 της Microsoft, έπειτα από την παγκόσμια παρουσίασή
τους την Τετάρτη. Άγνωστο παραμένει, ωστόσο, πόσοι από τους χρήστες των
συσκευών αυτών διάβασαν την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων και τους
όρους χρήσης των υπηρεσιών της εταιρείας, πριν από τη λήψη του λογισμικού. Σύμφωνα με το Newsweek, μέσα στις 45 σελίδες των όρων χρήσης
βρίσκεται ένας όρος, ο οποίος προβλέπει ότι η Microsoft μπορεί να συλλέγει
στοιχεία για πολλές από τις δραστηριότητες του χρήστη της νέας έκδοσης του
λειτουργικού της συστήματος. Συγκεκριμένα, από τη στιγμή που δημιουργηθεί ένας
λογαριασμός, η Microsoft αποθηκεύει βασικές πληροφορίες, όπως το όνομα του
πελάτη, τα στοιχεία επικοινωνίας, τους κωδικούς πρόσβασης, τα δημογραφικά του
στοιχεία αλλά και λεπτομέρειες σχετικά με τις πιστωτικές του κάρτες. Δε
σταματάει όμως εκεί. Πληροφορίες που αφορούν τους όρους αναζητήσεων στη Bing, τα
δεδομένα συνομιλιών με τη νέα «ψηφιακή προσωπικό βοηθό» Cortana, τα δεδομένα
από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, από ιστοσελίδες και εφαρμογές που επισκέφθηκε ο
χρήστης, καθώς και το περιεχόμενο των ιδιωτικών του φακέλων, αποθηκεύονται
επίσης από τη Microsoft. Επιπλέον, σύμφωνα με την Πολιτική Απορρήτου των Windows 10, η
Microsoft συλλέγει και «τις λέξεις που πληκτρολογείτε ή γράφετε χειρόγραφα»,
στοιχείο που πολλοί ειδικοί παρομοιάζουν με keylogger. Η Microsoft δηλώνει ότι συλλέγει τις πληροφορίες αυτές
προκειμένου «να παρέχει στους χρήστες ένα εξατομικευμένο λεξικό και καλύτερες
προτάσεις για τη συμπλήρωση κειμένου, αλλά και για να βοηθάει την πληκτρολόγηση
και τη γραφή με καλύτερη αναγνώριση χαρακτήρων». Ένα ακόμα πιο ανησυχητικό στοιχείο είναι πως όλες αυτές οι
πληροφορίες δεν παραμένουν απαραίτητα μόνο στη Microsoft. Η εταιρεία αναφέρει ότι χρησιμοποιεί τα στοιχεία που
συλλέγονται για τρεις σκοπούς: Η Microsoft αναφέρει ότι, αν και δίνει σε κάθε πελάτη ένα
μοναδικό αναγνωριστικό διαφήμισης (advertising ID), το οποίο τροφοδοτείται με
δεδομένα κατά τη χρήση του υπολογιστή, «δε χρησιμοποιεί οτιδήποτε λέτε στο
e-mail, το chat, τις video-κλήσεις ή το voice mail ή ό,τι περιέχεται στα
έγγραφα, τις φωτογραφίες ή σε άλλα προσωπικά σας αρχεία, για να στοχεύσει
διαφημίσεις προς εσάς». Σύμφωνα με το Newsweek, ωστόσο, δεν υπάρχει καμία σχετική
αναφορά για τους άλλους σκοπούς της συλλογής δεδομένων. Η Microsoft ... και οι άλλοι Ίσως να αποτελεί έκπληξη για κάποιους, όμως οι πρακτικές
συλλογής δεδομένων της Microsoft δε διαφέρουν πολύ από τις υπόλοιπες εταιρείες
του κλάδου, όπως η Google ή η Apple. Βέβαια το γεγονός ότι πρόκειται για το λειτουργικό σύστημα
με τις περισσότερες εγκαταστάσεις σε υπολογιστές (laptops και desktops)
οπωσδήποτε μεγεθύνει το πρόβλημα αναφορικά με την προστασία των προσωπικών
δεδομένων. Ωστόσο, αυτό δεν απαλλάσσει σε καμία περίπτωση τη Google και
την Apple από τις δικές τους ευθύνες, καθώς τα λειτουργικά τους συστήματα
(Android και iOS αντίστοιχα) κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά των
κινητών συσκευών (smartphones, tablets). Πρέπει να σημειωθεί ότι οι χρήστες των Windows 10 έχουν την
επιλογή να αποκλείσουν (opt-out) διάφορες συλλογές δεδομένων της Microsoft. Οι επικριτές της Microsoft, ωστόσο, ισχυρίζονται ότι αυτό
δεν είναι αρκετό. «Η αναβάθμιση των Windows 10 αναιρεί τις επιλογές των
χρηστών, παρακάμπτοντας τις υφιστάμενες προτιμήσεις τους», υποστηρίζει ο Chris
Beard, Διευθύνων Σύμβουλος της Mozilla Corporation, ανταγωνίστριας εταιρείας
της Microsoft. Τι σημαίνουν, όμως, όλα αυτά για έναν πελάτη των Windows; Η απάντηση, όπως εξηγεί το infoworld.com, εξαρτάται σε μεγάλο
βαθμό από το πώς αισθάνεστε για την προστασία της ιδιωτικής ζωής σας. Είναι, άλλωστε, γεγονός πως οι καιροί αλλάζουν. Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να
υποχωρήσουν σε ζητήματα προστασίας της ιδιωτικής τους ζωής ως αντάλλαγμα για τις
υπηρεσίες που επιθυμούν. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει κανένας τρόπος να μπορεί η
Cortana να σας πει ότι θα πρέπει να φύγετε για μια συνεδρίαση, εκτός αν ξέρει
πότε και που είναι η συνάντηση αυτή (πιθανότατα σαρώνοντας τα μηνύματα
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας). Το πιο σημαντικό, σε κάθε περίπτωση, είναι να κατανοήσετε
τις πραγματικές διαστάσεις της κατάστασης στην οποία εισέρχεστε. Από εκεί και πέρα, η αντίδρασή σας εξαρτάται αποκλειστικά
από εσάς. Δείτε πως μπορείτε να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σχετικά με τις
εξατομικευμένες διαφημίσεις στα Windows 10, εδώ.